Článek
Diskuse se vedla ohledně umístění výstražného zařízení modré barvy, tedy takzvaného majáku.
Jistou logiku debata má, zákon 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích totiž vcelku nejednoznačně říká, že „zvláštní výstražné světelné zařízení je umístěno, pokud je to možné, na nejvyšším místě karoserie nebo nástavby nebo co nejblíže nejvyššímu místu”.
Důležité je především slovní spojení „pokud je to možné”. Slovíčkařením se totiž lze dobrat k závěru, že možné jsou nejspíš obě varianty, tedy umístění jak na střeše, tak u stropu těsně pod střechou.
Viditelné musí být ze všech stran
Skryté majáky musí být po zapnutí viditelné ze všech stran, z toho důvodu jsou v policejních octáviích nainstalovány zepředu, z boku i zezadu.
Určitým problémem je silné zatmavení zadních bočních skel a zadního skla, jakkoliv v oblasti majáků jsou fólie vyříznuté.
Zapnutý maják umístěný na střeše je podle našeho názoru vždy lépe viditelným a tedy i bezpečnějším řešením.
Otázkou pak je, jako moc je „skrytý dohled” efektivní z hlediska zvýšení bezpečnosti na silnicích. Ale to je filozofická otázka k velmi dlouhé debatě...
Legální nové policejní speciály jsou, protože mají homologaci.
„Výstražná světla, kterými jsou nová policejní auta vybavena, jsou homologována jako ZVS – zvláštní výstražná světla, je to tedy plnohodnotná alternativa majáku. Homologaci k tomuto typu výstražných světel jsme vydali v polovině prosince 2015, na základě schválení od Elektrotechnického zkušebního ústavu,” uvedl na náš dotaz Tomáš Neřold z ministerstva dopravy.
Během předvádění nových policejních octávií jsme si na uzavřeném okruhu vyzkoušeli zadržení dopravní hlídkou. Pravdou je, že akusticky i vizuálně je světelná „diskotéka” dobře zaznamenatelná a řidič si tak skryté policejní vozidlo nesplete.
Pokud vás na silnici či dálnici chtějí příslušníci policie ve skrytém vozidle zastavit kvůli kontrole nebo - nejčastěji - pro překročení nejvyšší povolené rychlosti, stačí, když rozsvítí nápis STOP; zastavovat mohou policisté zepředu i zezadu.
„Současné rozsvícení zvláštního výstražného zařízení modré barvy, takzvaného majáku, je používáno spíše ke zdůraznění výzvy,” upřesnil pro Novinky.cz Jozef Bocán z tiskového oddělení Policejního prezidia.
„V případě ujíždění řidiče a jeho stíhání je předpoklad využití práva přednostní jízdy, například při průjezdu křižovatky na červenou, a tedy starší vozidla musí mít na střeše zapnutý modrý maják,” uvedl Bocán.
Týká se to vozů Škoda Superb a Volkswagen Passat (B7) a R36. Pokud tedy policisté v těchto starších typech vozidel stíhají ujíždějícího řidiče, musí na střechu umístit zapnutý magnetický maják.
Cena jednoho policejního speciálu - 1,3 miliónu korun
Cena jednoho auta, včetně speciální měřicí a záznamové techniky, činila přibližně 1,3 miliónu korun.
Octavie mají vždy pohon všech kol, automatickou převodovku DSG a nejsilnější benzínový agregát (vyjma derivátů RS, zde 1,8 - 132 kW/180 k). Výkon motoru je sériový, bez dodatečných úprav. Cena takovéto běžné octavie činí 630 900 korun.
Radary z kunovické firmy Ramet dovedou naměřit rychlost až 300 km/h. Více technických zajímavostí k novým policejním octáviím najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]