Článek
Patent, který si měla společnost Stellantis přihlásit u amerického úřadu USPTO již v polovině roku 2023, počítá s extrakcí oxidu vápenatého (CaO) z vyhozených vaječných skořápek. Ten by se pak mohl při výrobě pneumatik využít jako plnivo a spojovací prostředek, jak uvádí web CarMoses, jenž na patent upozornil.
Získaný oxid vápenatý by mohl při výrobě pneumatik částečně či kompletně nahradit saze i oxid křemičitý. Tyto dvě složky, respektive černý uhlík a silika, se přitom využívají jako plnivo k zesílení pneumatik a současně jako pojivo. Saze pneumatikám také dávají černou barvu, zatímco silika snižuje valivý odpor a zlepšuje přilnavost.
Použití nového materiálu by mělo přinést další snížení valivého odporu, současně by však mělo dojít i ke zlepšení přilnavosti na mokrém podkladu. Nižší valivý odpor přitom znamená snížení spotřeby a emisí, zatímco vyšší přilnavost na mokru zvyšuje bezpečnost.
Nový materiál by měl také usnadnit a zlevnit samotnou výrobu, přičemž uleví i skládkám, neboť znamená recyklaci skořápek. Současně by pak mohlo dojít i ke zlepšení procesu recyklace samotných pneumatik. Otázkou však zůstává, zda se nezmění barva pneumatik či jejich odolnost vysokým teplotám atd.
Společnost zatím uvedla, že v počátku získávání CaO ze skořápek budou tyto vystaveny teplotě 900 °C, čímž by mělo dojít k jejich spálení na prach. Ten bude následně dál rozemlet a zpracován, bližší detaily výroby však společnost neuvedla.
Vývoj v oblasti vývoje pneumatik je přitom nezbytný, neboť podle některých výzkumů má jejich opotřebení představovat větší zdravotní rizika než samotné výfukové plyny, jak uvádí web TheDrive. Právě z pneumatik by se mělo uvolňovat i obrovské množství mikroplastů, které se vyskytují ve vzduchu i ve vodě.
Šéf Stellantisu se setkal s Trumpem, skupina plánuje udržení výroby v USA a dva nové modely Dodge
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QL_2/bxmNy/dodge-durango-dodge-durango-v8-hemi-v8-hemi-last-call.jpeg?fl=cro,0,156,3000,1687%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)