Hlavní obsah

Škodu Auto stále brzdí nedostatek čipů, odstávek využívá k investicím a úpravám

Až noční směnou z neděle na pondělí 10. ledna se znovu rozjedou linky automobilky Škoda Auto po prodloužené vánoční odstávce. Důvodem pro posun startu výroby v letošním roce byl jednak nedostatek čipů, který dlouhodobě brzdí výrobu, a také provedení některých investic a úprav výroby.

Foto: Škoda Auto

Výroba Škody Fabia

Článek

„Například v závodě v Kvasinách se dělá nová svařovna, v Mladé Boleslavi jsou to dílčí, ale velké investice na montážích. Nejsou čipy, tak se výroba odstavila, aby se mohla udělat velká příprava,“ řekl Právu předseda odborové organizace v automobilce Jaroslav Povšík.

Investuje se i mimo výrobní závody. „Je zahájena stavba nového pentagonu (objekt vedení firmy, pozn. red.) a za ním bude velké patrové parkoviště. Hlavně v budoucnu se ale bude investovat,“ upozornil Povšík.

„Až půjdeme naplno do elektromobility, tak se budou muset kompletně vyměnit všechny linky. Budou se muset udělat úplně nové, nelze je nijak napojit, navařit a ani není prostor, aby jely paralelně,“ dodal.

Výrobci čipů se stali jasnými vítězi období pandemie, ukazují analytická data

Hardware

Nyní se však stále řeší aktuální nedostatek polovodičů. „Důvodem delší odstávky je proměnlivá situace na poli dodávek. Očekáváme, že se v roce 2022 situace postupně zlepší a dojde tak ke stabilizaci,“ potvrdila hlavní příčinu odstávky mluvčí firmy Martina Špittová s tím, že Škoda Auto s dodavateli stále vyjednává o zajištění součástek.

Připomněla, že do výroby v celém řetězci od dodavatelů po automobilku může znovu negativně zasáhnout i další vlna pandemie. „Také v roce 2022 zachováme investice do výzkumu a vývoje i hmotného majetku, avšak s ohledem na aktuální obchodní situaci, udržitelnost a životní cyklus našich vozů. Zejména v této velmi náročné době investujeme uvážlivě,“ doplnila Špittová.

Řešení čipové krize? Intel investuje v Malajsii miliardy dolarů

Hardware

Automobilka se nyní musí vypořádat se zbylými nedokončenými vozy. Podle informací firmy jich bylo ke konci roku kolem 12 tisíc. „Cílem je v průběhu ledna dodělat veškeré nekompletní vozy z roku 2021,“ uvedl mluvčí Škody Auto Tomáš Kotera.

Nedostatek čipů přinesl nejen odstávky, ale i další náklady na dokončování vozů. Kvůli jejich transportu a parkování na odstavných plochách vznikaly další výdaje včetně těch na opravy poškozených aut.

Hyundai a Kia plánují dvouciferný nárůst prodejů navzdory čipové krizi

AutoMoto

„Všechny vozy jsou chráněny transportní fólií. Pokud již k poškození dojde, oprava je následně provedena v rámci finální kompletace vozu. U několika vozů došlo k rozsáhlejšímu poškození, v takových případech automobilka postupuje v souladu s pokyny koncernové pojišťovny,“ uvedla Špittová.

Stávka za mzdy

Podle předsedy Povšíka se poškozené díly opraví či vymění a auto pak projde klasickými finálními testy. Odmítl, že by se poškozená nedokončená auta šrotovala. „Měli jsme problémy při loňské vichřici u Rychnova, kde spadly stromy na zaparkovaná auta a dvě jsme kvůli velkému poškození sešrotovali. Nic dalšího nešrotujeme,“ uvedl Povšík.

Za pár týdnů bude také vrcholit vyjednávání o mzdách. „Naší Achillovou patou bude to, že se nemůžeme spolehnout na výměnu určitých odměn za produktivitu. Dřív jsme dělali flexibilní, mimořádné směny o sobotách, v neděli. Ty jsme měnili za prémie, bonusy. To nyní nemáme,“ uvědomuje si Povšík.

Hodně směn bylo rušeno kvůli nedostatku čipů. Nejvíce se rušily právě noční a víkendové, tedy nejvíce hodnocené směny, což se odrazilo ve snížení výplat. Do toho se nyní přidává inflace.

Tchaj-wan chce spolupracovat na výrobě čipů s evropskými státy. I s Českem

Internet a PC

„Už teď mají dělníci reálný pokles mzdy, i když dostávají dobré náhrady za spousty zrušených směn. Jejich mzda je nastavená na prémie, příplatky a různé bonusy, které teď chybí,“ uvedl šéf odborů, který očekává, že firma při snížené produkci nebude příliš ochotná k navýšení mezd.

„Chci ale docílit toho, aby dali to, co mohou. Jinak nás budou mít se všemi lidmi na ulici, to umíme. Kdybychom šli do stávky, tak to nemůže být na jeden den. To by firma byla ráda, když teď zastavuje směny, tak bychom jim povolili neplacenou stávku, tím bychom jim naopak pomohli,“ zmínil Povšík.

Výběr článků

Načítám