Článek
Zaměstnanci by se na svá pracoviště měli znovu vrátit v pondělí 6. dubna ráno. Od 18. března do 29. března budou dostávat 70 procent platu, poté 75 procent. Ve firmě jsou již dva potvrzené případy nákazy koronavirem.
Škoda a Kolín zastavují výrobu aut, v Nošovicích chybí díly
Odborový předák Jaroslav Povšík uvedl, že opatření je důležité zejména z hlediska udržení zaměstnání lidí i v době, kdy by jinak zaměstnavatel musel propouštět. Pro zaměstnance jsou zajištěny lepší finanční podmínky než u podpory v nezaměstnanosti.
Mladá Boleslav bude mít po zastavení výroby v automobilce Škoda Auto pravděpodobně problémy se zahraničními dělníky, řekl primátor Raduan Nwelati (ODS). Obává se, že nebudou dodržovat karanténu a budou se scházet na veřejnosti. Zaměří se na ně proto policie. Městu přislíbil pomoc se situací i kraj.
I po přerušení výroby v závodě v Kvasinách na Rychnovsku by mohl nastat problém se zahraničními dělníky, kteří by neodjeli domů a zůstali v regionu na ubytovnách i v okolí tohoto závodu. Ve středu to řekl starosta Rychnova nad Kněžnou Jan Skořepa (Nezávislí za Rychnov).
Kdyby zahraniční dělníci na Rychnovsku zůstali, má starosta obavu, aby mezi nimi při společném trávení volného času nevzniklo ohnisko nákazy nemocí COVID-19. Připomněl také, že možnosti zábavy jsou nyní velmi omezené, restaurace jsou zavřené.
V zóně Solnice - Kvasiny, která leží v těsném sousedství jedenáctitisícového Rychnova nad Kněžnou, pracuje zhruba 12 500 lidí, z toho 9000 ve Škodě Auto na výrobě modelů Superb, Kodiaq a Karoq. "Pro zklidnění situace a pro boj s nákazou to (přerušení výroby) přinese pozitiva," řekl Skořepa.
Jak se vyrábí plug-in hybridní Škoda Superb? Zásadních odlišností je několik
Pokud dělníci bydlící na ubytovnách odjedou, život v regionu to podle starosty neovlivní. V opačném případě by mohli vytvořit živnou půdu pro ohnisko nákazy. Dá se totiž předpokládat, že řada lidí pracujících v zóně mohla být na dovolené v nějaké rizikové oblasti.
Největší část cizinců tvoří asi 3500 Poláků, kteří pracují hlavně ve Škodě Auto. "Poláci většinou dojíždějí, takže předpokládám, že zůstanou doma," řekl Skořepa. Dojíždění Polákům od pondělí výrazně komplikovalo mnohahodinové zdržení na hranicích po zavedení kontrol. Ubytovaní jsou v regionu hlavně Ukrajinci, Slováci a Poláci.
V závodě Škoda Auto ve Vrchlabí, který vyrábí převodovky a má 1000 zaměstnanců, možný problém s cizinci na ubytovnách podle starosty Jana Sobotky (ZVON) není. V závodě pracují hlavně lidé z Vrchlabí a širšího regionu. Bezprostřední dopad by mohlo mít omezení provozu na městské mateřské školy, kam dávají děti lidé ze škodovky. "Uvidíme, co přerušení výroby se zájmem o školky udělá," řekl Sobotka.
Nová Škoda Octavia RS je tady, novinku jsme prohlédli do detailu
Škoda Auto je v Česku stěžejní firmou, má subdodavatele z celé republiky. Podle Sdružení automobilového průmyslu představuje škodovka pro mnoho českých dodavatelů pětinu až 30 procent jejich produkce. Automobilka zaměstnává v Česku zhruba 34 000 lidí, dalších více než 3000 lidí pracuje ve Škodě prostřednictvím pracovních agentur.
Škoda Auto loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery.