Článek
Německý koncern Volkswagen, pod který spadá třeba česká Škoda Auto nebo španělský Seat, je světovým průkopníkem v rámci sdílených platforem i díky spolupráci napříč modely pod různými značkami. Šéf VW Thomas Schaefer nicméně v systému ještě vidí řadu rezerv, které hodlá koncern dohnat v následujících letech.
„V minulosti jsme ztráceli příliš mnoho času tím, že jsme byli zaneprázdněni jeden druhým. Konkurence je ale mimo náš koncern, ne v něm,“ uvedl pro Bloomberg s tím, že v budoucnu automobilový svět uvidí soudržnější sesterské automobilky. Auta se tak podle něj budou více lišit v designu, ale pod kapotou se naopak bude jedno druhému více a více podobat.
Podobnou strategii VW uplatnilo třeba u Škody Citigo, Seatu Mii a Volkswagenu Up! nebo u modelů Polo, Ibiza a Fabia. Velký potenciál v prohloubení spolupráce pak vedení koncernu vidí v příštích generacích sedanů Škoda Superb a Volkswagen Passat. V souvislosti s tím už automobilky centralizovaly výrobu a přesunuly ji z Německa a České republiky do jedné fabriky na Slovensku.
Modely Volkswagen, Seat a Škoda tvoří pro skupinu VW téměř 80 % celosvětových prodejů a větší spolupráce má zefektivnit celý proces vývoje a výroby až o dvacet procent.
Utržené peníze hodlá skupina investovat do drahého vývoje elektromobility, aby mohla být konkurenceschopnější vůči Tesle, Stellantisu a čínským výrobcům. Příkladem je společný projekt VW Trinity, v rámci kterého chce automobilka představit hned několik elektromobilů najednou. K premiéře by mělo dojít v roce 2026.