Článek
Před druhou světovou válkou byla automobilka Škoda na vrcholu. Svět svírala nejhlubší hospodářská krize novodobých dějin, Škoda ale vyšla z krize dokonce posílena. V roce 1936 se vrátila na pozici největšího domácího výrobce i exportéra automobilů.
Klíčem k úspěchu se stal model Popular, uvedený na jaře 1934 na trh se základní cenou 17 800 korun. Zanedlouho tvořila dvě třetiny produkce značky, spolu s větším rapidem na ni připadalo až 95 % objednávek z domova i zahraničí. Zbytek tvořily podobně řešené vozy vyšších tříd, Favorit a Superb.
K nejslavnějším majitelům vozů Škoda Popular a Rapid patřil spisovatel Karel Čapek, československý národní fotbalový tým v čele s kapitánem Františkem Pláničkou, ale například i firma Baťa. Dařilo se i exportu, v posledním předválečném roce 1938 podle dat automobilky představoval již 30,18 % zakázek.
Před sto lety vyšel poprvé Krakatit. Čapek se inspiroval výbuchem, který viděl z Chyše
Originální koncepce s tuhým páteřovým rámem podvozku a nezávislým zavěšením všech kol, přinášející kromě řady dalších výhod dobrou ovladatelnost a jízdní komfort, si díky průběžné modernizaci udržela konkurenceschopnost po další tři desetiletí.
Nová výstava potěší milovníky starých časů a elegance splývavých „proudnicových“ linií, fanoušky motoristického sportu a inovativní techniky, ale vypráví také fascinující příběhy odvážných cestovatelů Asií, Amerikou či Afrikou, včetně manželů Elstnerových nebo Škulinových.
V bývalých autentických výrobních prostorách mladoboleslavské automobilky, které nyní hostí Škoda Muzeum, je k vidění řada unikátních vozů, desítky dobových fotografií, zajímavé artefakty i videoprojekce, až do 27. dubna.