Článek
Podle Společnosti motorových výrobců (SMMT) by uvedení technologie, která by vedla ke splnění cíle EK, zdražila každé auto asi o 2500 eur (cca 70 000 Kč). Některé automobilky mluví až o 150 000 korunách na vybraný model nového vozu. Mladoboleslavská Škoda Auto v tisku uvedla, že směrnice by mohla vést ke zdražení aut o 40 000 až 70 000 korun.
Firma dodala, že po přijetí směrnice bude uvažovat o přesunu výroby na východ. Předseda dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek však označil přesun za neekonomický a návrh Evropské komise na nesystémový a téměř směšný.
Ústupek kvůli nemohoucnosti
Brusel v návrhu částečně zmírnil své požadavky. Původně uvažoval o 120 gramech na kilometr. Zatím však není příliš jasné, jak chce snížení emisí dosáhnout. Je nepochybné, že navrhne legislativní změny o jejichž podobě se však rozhodne později. Zmírnění požadavků nastalo i z toho důvodu, že současný limit 140 g/km nebyl žádným z výrobců respektován. Ani jedna automobilka by nebyla schopna dosáhnout tohoto limitu. Snížení o dalších 10 g/km do roku 2012 je tak jen ústupkem.
Automobilky jsou nejednotné
Postoj automobilek není jednotný. Zatímco francouzské a italské firmy nemají s návrhem EU větší problémy, Němcům se snaha Evropské komise nelíbí. Německých automobilových výrobců se zastala i kancléřka Angela Merkelová, za což sklidila kritiku od zástupců automobilek PSA a Fiat. Podle nich Němci využívají své předsednictví EU k prosazování zájmů svých automobilových výrobců.
Uskutečnění cíle EK by nepochybně přineslo revoluci do celého automobilového průmyslu. Znamenalo by především ústup velkých automobilů s vysokou spotřebou a razantní nástup malých a úsporných automobilů. Výrazně by se zvýšil i podíl biopaliv na trhu. Není vyloučeno, že by se časem snaha redukovat emise dotkla i samotných řidičů - EU totiž uvažuje například o snížení rychlosti na dálnici, proti čemuž se však staví opět Němci.
Vědci upozorňují, že nečinnost ohledně emisí by napáchala obrovské škody. Snižování emisí se podle nich zatím jeví jako nejúčinnější způsob boje proti globálnímu oteplování.
Přehled emisních limitů Euro (g/km) | ||||||
Limit | Platnost | CO | HC | HC+NOx | NOx | Částice |
Dieselové motory | ||||||
Euro 1 | 1992/07 | 2.72 | - | 0.97 | - | 0.14 |
Euro 2 (a) | 1996/01 | 1.0 | - | 0.7 | - | 0.08 |
Euro 2 (b) | 1996/01 | 1.0 | - | 0.9 | - | 0.10 |
Euro 3 | 2000/01 | 0.64 | - | 0.56 | 0.50 | 0.05 |
Euro 4 | 2005/01 | 0.50 | - | 0.30 | 0.25 | 0.025 |
Euro 5 | 2008/06? | 0.50 | - | 0.25 | 0.20 | 0.0125 |
Benzínové motory | ||||||
Euro 1 | 1992/07 | 2.72 | - | 0.97 | - | - |
Euro 2 | 1996/01 | 2.2 | - | 0.5 | - | - |
Euro 3 | 2000/01 | 2.30 | 0.20 | - | 0.15 | - |
Euro 4 | 2005/01 | 1.0 | 0.10 | - | 0.08 | - |
Euro 5 | 2008/06? | 1.0 | 0.075 | - | 0.06 | 0.005 |
(a) vozy s komůrkovými agregáty (b) vozy s přímovstřikovými agregáty Pozn: Euro 5 stále není definitivně schváleno, hodnoty jsou pouze orientační | ||||||
Zdroj: dieselnet.com |