Článek
V první pětce podle počtu prodaných osobních automobilů na českém trhu za hodnocené období roku 2003 nyní figuruje za firmou Škoda Auto automobilka Peugeot (prodej 5 025 ks, pokles prodejů oproti stejnému období roku 2002 o 3,01 %), následuje VW (4 682 ks, nárůst o 3,01 %), Renault (4 632 ks, pokles prodejů o 23,04 %) a Opel (prodej 4 123 ks, nárůst o 15,39 %).
:. Automobilka Škoda vede v prodeji mezi osobními automobily
značka | leden-červen 2003 | změna oproti r. 2002 |
Škoda Auto | 43 195 | pokles o 1,94% |
Peugeot | 5 025 | pokles o 3,01% |
VW | 4 682 | nárust o 3,01% |
Renault | 4 632 | pokles o 23,04% |
Opel | 4 123 | nárust o 15,39% |
Oproti výsledkům za 1.pololetí 2003 jakož i za stejné období roku 2002 se pořadí v "první pětce" změnilo - automobilka Renault se z druhého místa propadla na místo čtvrté.
Ve srovnání se stejným obdobím roku 2002 došlo k relativně vysokému zvýšení prodejů u korejských značek Hyundai (prodej 2 917 ks) a KIA (prodej 849 ks). Hyundai se tak v prodejích vklínila na sedmé místo za automobilku Ford (prodej 3 562 ks) a před francouzský Citroen (prodej 2 907 ks).
Prodeje osobních automobilů za leden až červenec 2003 vykázalo celkem 40 výrobních značek, což je o 4 více než celý rok 2002.
Užitková vozidla kat. N1 (do 3 500 kg celkové hmotnosti)
V této kategorii byl v meziročním porovnání stejných období roku 2003 a roku 2002 zaznamenán nárůst prodejů o 27,55%, což představuje prodeje vyšší o 2 173 ks vozidel. Prodáno bylo celkem 10 061 ks užitkových vozidel zařazených do kategorie N1 (za stejné období roku 2002 to bylo 7 888 ks). Zde však nutno upozornit, že uvedený nárůst prodejů je do určité míry ovlivněn změnou metodiky vykazování od 1.1.2003.
Nejúspěšněji prodávanou značkou zůstává Ford (prodej 1 784 ks, což znamená nárůst prodejů o 17,14 %) a na druhém místě je automobilka Renault (prodej 1 314 ks, nárůst prodejů o 63,64 %, to je o 511 vozů). Následují VW (prodej 1 156 ks, pokles o 12,49 %), francouzský Citroen (prodej 966 ks, nárůst o 97,55 %) a Peugeot (prodej 957 ks, nárůst o 64,15 %).
:. Automobilka Ford vede v prodeji mezi užitkovými automobily
značka | r. 2003 | změna oproti r. 2002 |
Ford | 1 784 | nárust o 17,14 % |
Renault | 1 314 | nárust o 63,64 %, |
VW | 1 156 | pokles o 12,49 % |
Citroen | 966 | nárůst o 97,55 % |
Peugeot | 957 | nárůst o 64,15 % |
Prodeje za leden až červenec 2003 v této kategorii vykázalo 31 výrobních značek, což je o 5 více než za celý rok 2002.
Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)
Za leden až červenec 2003 bylo v České republice tuzemskými výrobci a oficiálními dovozci prodáno 3 945 ks nových nákladních automobilů kategorie N2 a N3. Oproti stejnému období roku 2002 se tak prodeje nákladních automobilů na českém trhu zvýšily jen o 0,41 %, což představuje pouhých 16 vozů. Domácí výrobci (v souhrnu Daewoo Avia, Praga a Tatra) prodali oproti stejnému období roku 2002 o 85 vozů méně, naopak vozů z dovozu bylo prodáno o 101 ks více. České firmy Praga a Tatra však prodeje na domácím trhu nepatrně zvýšily (Praga o 5 ks a Tatra o 3 ks).
Vedoucí místo v prodejích nových nákladních automobilů patří za hodnocené období roku 2003 automobilka Mercedes-Benz (prodej 860 ks) následované značkami Iveco (prodej 648 ks), Renault V.I. (prodej 530 ks), MAN (384 ks) DAF (372 ks), Volvo (321 ks), Scania (prodej 301 ks) a domácí Daewoo Avia (prodej 299 ks). Za stejné období roku 2002 figurovaly na prvních osmi místech stejné značky, avšak v jiném pořadí - Iveco, Mercedes-Benz, Renault V.I., DAF, MAN, Daewoo Avia, Volvo a Scania.
:. Automobilka Mercedes-Benz vede v prodeji mezi nákladními automobily
značka | r. 2003 |
Mercedes Benz | 860 |
Iveco | 648 |
Renault V.I. | 530 |
MAN | 384 |
DAF | 372 |
Volvo | 321 |
Scania | 301 |
Daewoo Avia | 299 |
Prodeje za leden až červenec 2003 v této kategorii vozidel vykázalo celkem 14 výrobních značek, což je o jednu více než za celý rok 2002.
Autobusy
V lednu až červenci 2003 se v České republice prodalo 437 ks nových autobusů, což je v porovnání se stejným obdobím minulého roku o 16 ks (o 3,80 %) více.
První dvě místa v prodejích patří domácím výrobcům v pořadí Karosa (prodej 228 ks) a SOR Libchavy (prodej 101 ks). Následují automobilky Ford (prodej 27 ks), KH Motor Centrum (prodej 19 ks) a Setra (prodej 11 ks). Dalších 11 zahraničních značek (Neoplan, Berkhof, Bova, Mercedes-Benz, Renault V.I., MAN, Scania, Solaris, Fiat, LDV a Nissan) prodalo za leden až červenec 2003 dohromady 51 nových autobusů.
:. Karosa vede v prodeji mezi autobusy
značka | leden-červen 2003 |
KAROSA | 228 |
SOR Libchavy | 101 |
FORD | 27 |
KH MOTOR CENTRUM | 19 |
SETRA | 11 |
Prodeje nových autobusů za leden až červenec 2003 tak vykázalo celkem 16 výrobních značek, což je o 8 více než za celý rok 2002.