Článek
V 60. letech minulého století se automobilka Škoda z Mladé Boleslavi pomalu, ale jistě řadila mezi nejvýznamnější výrobce ve střední Evropě. V létě roku 1952 pak po dlouhé době vývoje přišel pro značku další milník, když představila model 1200 „Sedan“ s celokovovou, tuhou karoserií, kde na rozdíl od předešlých vozů nefigurovalo například dřevo.
První sériové kusy vyjely z fabriky v Mladé Boleslavi 11. července 1952, ale první zmínky o vývoji pocházejí z doby o čtyři roky dříve. Vzniklo několik prototypů včetně otevřené karoserie, o kterou by ale podle Škody nebyl v poválečné éře zájem. Rozhodlo se proto, že auto dostane již zmiňovanou celokovovou karoserii s integrovanými blatníky, která zvyšovala bezpečnost i míru místa pro cestující.
Jak Laurin & Klement školil první české řidiče
Nový model tehdy ve Škodě rozvíjel sofistikovaný koncept podvozku s páteřovým nosníkem s předním uložením pro motor OHV, kterému nechyběly například ani mokré vložky válců. „Sedan“ měřil 4500 mm, byl široký 1680 mm a vysoký 1520 mm. Při této velikosti dostal čtyřválcový motor o objemu 1221 kubických centimetrů s výkonem 36 koní a auto mělo maximální rychlost 105 km/h.
Vývoj celokovové karoserie prováděl výzkumný a zkušební letecký ústav v Letňanech, kde karoserie v měřítkách 1:5 či 1:10 podstoupila aerodynamické testy v tunelu.
Díky tomu se snížila spotřeba na 10 litrů na 100 kilometrů, zvýšila maximální rychlost a zvýšila pasivní bezpečnost. Auto pak díky absenci dřevěných částí vážilo jen 1050 kilogramů. Auto mělo díky nové technologii 4 dveře a oddělený kufr s rezervou a sadou nářadí. Tato konstrukce pak vydržela prakticky dodnes.
Na trať v Le Mans se po 72 letech vrátil speciál Škoda Sport
Mezi přednosti karoserie mimo jiné patří i užitkové využití modelu 1200. Produkce probíhala na podzim roku 1952 ve Vrchlabí a v Kvasinách zase vznikala sanitka včetně lehátek pro nemocné. O rok později pak přišla i verze kombi. Nakonec se ve třech továrnách vyrobilo 67 071 kusů modelu 1200, výroba skončila na podzim roku 1961.