Hlavní obsah

Škoda představuje sedan Slavia, novinku pro Indii jsme prohlédli do detailu

Mladoboleslavská automobilka zcela odhalila podobu klíčového sedanu pro indický trh, který se v budoucnu podívá do dalších asijských zemí, ale i do severní Afriky.

Foto: Škoda Auto

Škoda Slavia

Článek

Automobily vždy vznikají v politickém a byznysovém kontextu, a pro Škodu Slavia to platí dvojnásob. Spolu s nedávno představeným crossoverem Kushaq je dokladem velmi důležité mise Škody v Indii. Škoda Auto vede v druhé nejlidnatější zemi světa aktivity celého koncernu Volkswagen.

Slavia staví stejně jako kushaq na speciálně upravené kompaktní modulární platformě MQB-A0-IN. Poslední písmena značí, že jde o specifické základy pro indické vozy. Samotná výroba bude podle automobilky až z 95 procent lokalizovaná právě v Indii.

Tuto platformu využívá i kushaqu příbuzný Volkswagen Taigun. Stejně tak slavia dostane v příštím roce přímého příbuzného od Volkswagenu, který využije základy vyvinuté Škodou v technologickém centru v Púně. Běžné role se tak alespoň v tomto případě obrací.

Škodovku v něm poznáte ihned

Název modelu Slavia odkazuje na počátky firmy. V roce 1895 začínali Václav Laurin a Václav Klement, zakladatelé společnosti v Mladé Boleslavi, nejprve s opravami jízdních kol. Brzy poté navrhli vlastní jízdní kola a od roku 1896 je úspěšně prodávali právě pod značkou Slavia.

Foto: Škoda Auto

Škoda Slavia

Sedan se v indickém portfoliu značky zařadí pod superb a octavii, které se do Indie vozí po kusech pro dodatečné skládání. S délkou 4541 mm – nejvíc na jakékoliv variantě platformy MQB-A0 – je vůz skoro tak velký jako octavia druhé generace a do té aktuální jí chybí pouze 14 centimetrů. Oproti kushaqu je delší o 22 cm. Šířka je 1752 mm a výška 1487 mm, rozvor náprav činí 2651 mm.

Foto: Škoda Auto

Škoda Slavia

Indové vnímají sedany jakékoli velikosti stále jako prestižní záležitost, na první pohled tak zaujme výrazné chromování kolem dokola.

Designový jazyk je však podobný evropským modelům. Šestiúhelníková maska a ostře řezané světlomety jsou povědomé. Mají LED techniku, ale například směrovky nebo mlhová světla jsou řešeny klasickými žárovkami.

Škoda představuje Kushaq, indický crossover má silnější klakson a nevadí mu kaluže

AutoMoto

Záď je poměrně mohutná, se štíhlými svítilnami, které ve vyšší verzi svítí i v části na víku zavazadelníku. Ze zadního tříčtvrtečního pohledu nebo zboku není slavia naživo zrovna symbolem automobilové elegance, ale ve třídě malých sedanů je to s křivkami věčný boj napříč nabídkou.

Navíc když má kvůli specifikám indických silnic vůz maximálně 16palcová kola a velké podběhy, stejně jako světlou výšku. K projíždění lehkého terénu, čemuž se Indové nevyhnou, je to nutné.

Uvnitř jako nová fabia, alespoň na první pohled

Architektura interiéru možná vcelku překvapivě navazuje na poměrně horkou evropskou novinku, fabii čtvrté generace. Nechybí kulaté výdechy na boku, nápis „fabia” na přístrojovém štítu nahradil název automobilky.

Ovšem co do materiálů se slavia s novou a velice útulnou fabií rovnat zcela nemůže. Nemyslím si ale, že by šlo o „šizení” indického zákazníka. Jednodušší a striktně tvrdé plasty v extrémech, kterým v každodenním provozu čelí vůz v Indii, dávají větší smysl.

Foto: Škoda Auto

Škoda Slavia

Infotainment a digitální přístrojový štít jsou rovněž speciální pro indické vozy. Má až 10 palců a plnou konektivitu včetně zrcadlení chytrých telefonů nebo on-line aplikací, ovšem co do rychlosti odezvy či kvality zobrazení musím opět konstatovat, že evropské systémy jsou kvalitnější.

V interiéru si všimnete specialit, které se vážou k místním požadavkům. Vyhřívání sedadel tu nehledejte, Indové pochopitelně ocení odvětrávání, které ve vozech této třídy není vůbec běžné. Další specialitou je o 20 procent výkonnější klimatizace. Za určitý statusový prvek je považováno střešní okno a na středu palubní desky je vyhrazené místo pro amulet, který Indové vozí pro štěstí.

Matná Škoda Rapid aneb Sen indického tunera jde do výroby

AutoMoto

Pokud smýšlíte, že na bezpečnostních nebo komfortních prvcích se u indických vozů šetří, rozhodně tomu tak není. Indové na bezpečnost při výběru nového auta dbají, slavii tak nechybí například asistenty jízdní stability, až šest airbagů nebo isofix pro uchycení dětských sedaček.

Z komfortních prvků nechybí třeba asistent pro rozjezd do kopce, dešťový a světelný senzor, parkovací kamera nebo tempomat.

Slavia spoléhá také na prostorný interiér. Díky velkorysému rozvoru náprav se i vzadu pohodlně posadí dospělí cestující. Indové navíc často využívají i prostřední místo vzadu, čemuž je přizpůsoben středový tunel. Zaujme i zavazadelník o objemu 521 litrů.

Dva motory, tři převodovky

Motorová nabídka Evropana nezaskočí. Základním agregátem je tříválec 1,0 TSI s výkonem 85 kW (115 k). Maximální točivý moment činí 175 Nm. Přední kola pohání šestistupňová manuální skříň. Na přání je k dispozici také šestistupňová automatická převodovka.

Vrcholnou motorizací je 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a s maximálním točivým momentem 250 Nm. Jelikož emisní normy už jsou náročné i v Indii, jedná se o poslední verzi motoru zvanou Evo, nechybí ani vypínání dvou válců při nízké zátěži.

Foto: Škoda Auto

Škoda Slavia

Tento motor se standardně dodává s šestistupňovou manuální převodovkou, na přání může být spojen i se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Z indických specifik najdeme pod kapotou třeba hlasitější klakson, který je v místním provozu nezbytností, ale také lepší filtraci a výše umístěné sání motoru pro projíždění hlubokých kaluží.

Na indický trh novinka vstoupí v prvním čtvrtletí příštího roku.

Výběr článků

Načítám