Článek
Dosavadní fabia Rally2 Evo má na kontě téměř 1700 vítězství, čtyři triumfy na Rallye Monte Carlo a šest titulů mistra světa. Její nástupkyně, pojmenovaná RS Rally2, tedy má skutečně na co navazovat. Představila se v Mladé Boleslavi spolu s kompletní přehlídkou technických detailů a zajímavostí.
Jak je z fotografií patrné, novinka vychází ze silniční fabie čtvrté generace. To mimo jiné znamená, že vývojáři začínali s autem se špičkovou aerodynamikou – zůstal např. zadní spoiler sériového vozu, který má za cíl snižovat odpor vzduchu.
Jen k němu přibyl další, větší, s úkolem zlepšovat přítlak. Se spoustou dalších prvků má nová soutěžní fabia téměř dvojnásobný přítlak oproti té předchozí, což znamená možnost rychlejšího průjezdu zatáčkami. Nejsou tu ale aktivní klapky před chladičem, které má silniční fabia, protože je nedovolují pravidla.
Pod kapotou není litrový tříválec, nýbrž 1,6l čtyřválec, vycházející z rodiny motorů EA888. Má výkon 289 koní a točivý moment 430 Nm, který je přenášen na všechna kola pomocí pětistupňové sekvenční převodovky, která umožňuje řazení bez použití spojky.
Systém 4x4, samozřejmě pro silniční fabii nenabízený, nemá středový diferenciál, pouze hydraulicky ovládanou mezinápravovou spojku, která se rozpojí, když pilot zatáhne ruční brzdu. Nápravové diferenciály jsou mechanické samosvory; pravidla WRC2 nedovolují žádnou elektronickou pomoc s trakcí.
Na obou nápravách jsou použity vzpěry typu MacPherson. Za zmínku stojí také gumová, závodní, nárazu odolná palivová nádrž, která může být naplněna buď závodním benzínem z fosilních zdrojů, nebo syntetickým palivem.
Porsche věří syntetickému benzínu, investuje další miliardy
Pro bezpečnost jezdců tu jsou sedačky s integrovanou boční ochranou hlavy a šestibodovými bezpečnostními pásy či automatický hasicí systém, doplněný o ruční hasicí přístroj v prostoru pro nohy spolujezdce. Samozřejmostí je také trubkový rám z chrommolybdenové oceli či ochrana při bočním nárazu z karbonu, kevlaru a pěny absorbující energii. Tu schvaluje Mezinárodní automobilová federace (FIA) a také určuje její minimální množství ve voze.
„Obzvláště v motoristickém sportu znamená stát na místě vždy cestu zpět. Proto jsme při vývoji nového modelu Fabia RS Rally2 využili zkušenosti, kterých jsme dosáhli s předchozím modelem, a dále jsme optimalizovali cíleně každý detail, abychom ještě více vylepšili nejúspěšnější závodní vůz posledních let. Jsem hrdý na celý tým ve Škoda Motorsport, který šel za tímto cílem s velkým nasazením,“ nechal se slyšet šéf divize motorsportu u Škody Michal Hrabánek.
Ta kromě vývoje nového soutěžáku nabízí také díly podporu soukromým týmům, které si ho pořídí. Nabízí také školení pro mechaniky či návrhy nastavení na některé podniky. A konečně, na některých soutěžích evropského rallyového šampionátu mají týmy možnost využití i podpůrného kamionu přímo od Škodovky.
Kolik to celé stojí? Podobně sériovým vozům má i Fabia RS Rally2 základní cenu, a to 210 tisíc eur, tedy aktuálním kurzem 5,2 milionu korun. K tomu je možné objednávat příplatky, jako například světelnou rampu či odlehčené sedačky, které cenu samozřejmě zvyšují, a mimo tuto cenu jsou také veškeré díly či zmíněná školení nebo podpůrný kamion.