Článek
Za 22 let Škoda prodala 4,5 milionu fabií, jeden ze stěžejních modelů v portfoliu pokračuje ve čtvrté generaci.
Zatímco zbytek koncernu Volkswagen vyrukoval s novými malými vozy v roce 2017, kdy byl představen Volkswagen Polo a Seat Ibiza, přičemž o rok později následovalo Audi A1, Škoda se svou fabií zůstávala nejstarším členem rodiny.
Čtvrtá generace však již staví na aktuální modulární platformě MQB A0 pro malé koncernové vozy.
Nová fabia mezigeneračně podstatně narostla. S délkou 4107 mm je o 110 mm delší, rozvor náprav je prodloužen o 109 mm na hodnotu 2564. Jde o jeden z největších vozů své třídy, což ostatně souzní s politikou, kterou Škoda nastolila už za dob první octavie, tedy nabídnout kousek auta navíc.
Fabia 3. generace | Fabia 4. generace | |
---|---|---|
Délka (mm) | 3997 | 4107 |
Šířka (mm) | 1732 | 1780 |
Výška (mm) | 1467 | 1460 |
Rozvor (mm) | 2455 | 2564 |
Rozchod kol vpředu (mm) | 1463 | 1525 |
Rozchod kol vzadu (mm) | 1457 | 1509 |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 330 | 380 |
Maximální objem zavazadlového prostoru (l) | 1150 | 1190 |
Nabízí se srovnání s dalším modelem na shodné platformě MQB A0, a sice scalou. Podle zástupců automobilky je však rozdíl 255 mm délky více než dostatečný k tomu, aby si obě auta obhájila svou existenci vedle sebe. Přesto nová fabia na scale lehce kanibalizovat může. I díky mezigeneračnímu posunu, který začíná už u samotného designu exteriéru.
Typicky tvarovaná maska chladiče tvoří se světlomety sebevědomý výraz. Přední světlomety vždy využijí LED technologii, za příplatek ovšem fabia nabídne i full LED technologii s přisvěcováním do zatáček. Funkci s vykrýváním okolního provozu v dálkovém režimu ovšem nedostane.
Zadní svítilny mohou ve vyšších výbavách rovněž disponovat LED technologií, tehdy připomínají elektromobil enyaq.
„Možná si všimnete, že hrany na předních dveřích tvoří motiv české vlajky,“ říká designér Oliver Stefani útočíc na národní city.
Fabia si chce hrát i s barvami, nabídne odlišné lakování střechy a dalších detailů. S celkovým nafouknutím vozu musí jít samozřejmě i kola, která budou mít disky od 14 až po 18 palců.
V rámci boje za co nejnižší hodnoty emisí, které se navíc už měří i v reálných podmínkách, se inženýři zaměřili na aerodynamiku více než kdy jindy. V porovnání s předchůdcem klesla hodnota součinitele odporu vzduchu z cx 0,32 na 0,28. To je nejlepší hodnota ve třídě.
Škoda uvádí, že při konstantní rychlosti 120 km/h dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. Fabia tak vypouští až o 5 g méně CO2 na kilometr, což je v dnešní honbě za emisemi opravdu hodně. Zásluhu má rozsáhlé zakrytování podvozku nebo aktivní žaluzie před motorem.
Uvnitř útulnější
Interiér se ve středové části inspiruje rovněž u scaly, nabídne tedy velký displej infotainmentu s výdechy ventilace pod ním. Ovládání ventilace přitom na rozdíl od octavie zůstalo mechanické.
Dvouramenný volant a digitální přístrojový štít majitele nových škodovek rovněž nepřekvapí, ovšem fabia má 10,25palcový displej před řidičem poprvé. Středový displej má v nejvyšší specifikaci až 9,2palcový dotykový displej, on-line aplikace, hlasovou asistentku Lauru, ovládání gesty či pevný disk.
Přes textilně čalouněnou palubní desku se line volitelně barevná lišta s ambientním osvětlením, která přechází do kulatých bočních výdechů ventilace.
Tento tvar je u značky v moderní historii netypický. Stejně jako velké nápisy s názvem modelu, které se objevují na palubní desce nad přístrojovým štítem coby designový prvek.
Příjemný je posez za volantem, který lze dostatečně přisunout k tělu. Potěší také, že mezigeneračně lze sedadlo řidiče spustit o 24 mm níže, čímž vzniká řidičská pozice, kterou jste u předchůdce nenašli.
Podobný posun v komfortu sezení si všimnou i cestující na zadních sedadlech. S výškou 190 cm jsem měl pro kolena ještě malou rezervu, pokud jsem se usadil za sebe. Není divu, rozvorem 2564 mm překonává nová fabia i první generaci octavie z roku 1996, která měla rozvor 2512 mm. Ta sice nepoměrem mezi délkou karoserie a rozvorem náprav proslula, i tak se ale jedná o auto o třídu a půl výše.
Dostatečný prostor pro hlavu neomezuje ani velké střešní okno. Nemá totiž clonu. V parných dnech má pomoci technologie automatického ztmavení. Na případnou kritiku automobilka reaguje tím, že jde o příplatkový prvek, a navíc lze v rámci příslušenství dokoupit manuálně instalovatelnou clonu.
V neposlední řadě se zvětšil i zavazadelník, který bývá pro české motoristy tradičně zásadní i v tomto segmentu. Objem se zvětšil o 50 litrů na 380 l. Mezi třinácti novými řešeními „simply clever“ je i skládací pružná schránka v zavazadelníku, sklopné sedadlo spolujezdce, kapsy na mobilní telefony či odkládací schránka umístěná v tunelu před zadními sedadly.
Bez elektrifikace
Všudypřítomná elektrifikace nechává fabii nadále chladnou. Pod kapotou aktuálně nepočítejme ani s mild-hybridy. Z nabídky rovněž zmizely vznětové agregáty. Prim bude hrát litrový tříválec. Atmosférická varianta MPI nabídne na českém trhu 59 kilowattů, 80 koní, slabší základ se 48 kW nebude v tuzemské nabídce.
Přeplňovaný tříválec TSI má buď 70 kW, 95 k, nebo 81 kW, 110 k. Martin Hrdlička, vedoucí vývoje pohonu a podvozku, je dle svých slov velmi rád, že se do nové fabie podařilo dostat i čtyřválcovou patnáctistovku o výkonu 110 kW, 150 k.
Motory | Počet válců | Max. výkon (kW/k) | Max. točivý moment (Nm) | Převodovka |
---|---|---|---|---|
1.0 MPI EVO | 3 | 59/80 | 95 | 5 st. manuální |
1.0 TSI EVO | 3 | 70/95 | 175 | 5 st. manuální |
1.0 TSI EVO | 3 | 81/110 | 200 | 6 st. manuální/7 st. dvouspojková |
1.5 TSI EVO | 4 | 110/150 | 250 | 7 st. dvouspojková |
Dva nejsilnější motory půjde spárovat se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, u patnáctistovky dokonce jiná možnost nebude.
Všechny agregáty nesou označení Evo, které napovídá, že se jedná o aktuální, zmodernizované varianty. Pro atmosférický motor to například znamená chod v Atkinsonově cyklu spalování či zlepšení termodynamické účinnosti. Přeplňovaný „litr“ dostal například variabilní geometrii lopatek v turbodmychadle. To vše v rámci boje s emisemi CO2, které se mezigeneračně snížily v řádu 4 až 6 procent.
Česká stopa je v případě novinky významná. Všechny litrové tříválce i manuální převodovky se pro koncern Volkswagen vyvíjejí i vyrábějí v České republice, výroba fabie zůstane v Mladé Boleslavi.
Bude i nové kombi a Monte Carlo
Autorizovaní dealeři již přijímají objednávky. Základem na českém trhu již nebude „holá” verze Active, ale Ambition. Cena „již od” tak sice stoupá, na druhou stranu stejně tak i výchozí nabídka od 329 900 korun nabídne více výbavy. Ať už ze strategického hlediska, nebo například v případě udržování v jízdním pruhu kvůli normám a výsledkům bezpečnostních testů.
V základu tak najdeme třeba LED hlavní světlomety, přední mlhovky, bluetooth, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizaci, elektrické ovládání předních oken i vyhřívaných zrcátek, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, tónovaná skla či 6,5palcový infotainment Swing s digitálním radiopříjmem a 4 reproduktory.
Fabia Tour je nejlevnějším kombi v Česku, dožívat bude vedle nového hatchbacku
Vyšší provedení Style od 359 900 korun přidává třeba litá kola, malý kožený paket včetně multifunkčního volantu, ambientní osvětlení, asistent rozjezdu do kopce, světelný a dešťový senzor, zadní parkovací senzory, elektrické ovládání zadních oken, loketní opěrku, tempomat s omezovačem rychlosti, startování tlačítkem, vyhřívaná přední sedadla i trysky ostřikovačů nebo 8palcový infotainment Bolero s 6 reproduktory.
Výroba v Mladé Boleslavi začne v červnu, nejsilnější patnáctistovka bude k mání od listopadu. Sportovně tvářící se verze Monte Carlo dorazí v průběhu roku 2022.
Současné kombi ještě na trhu vydrží ve stávající generaci pod názvem Tour. Kombi nové generace, které bude ve své třídě ojedinělé, dorazí se zpožděním, pravděpodobně v roce 2023.