Hlavní obsah

Škoda představuje elektrický sporťák inspirovaný světem rallye

Koncept vycházející ze sériového vozu Škoda Enyaq Coupé RS prošel pod rukama inženýrů z divize Škoda Motorsport kompletní proměnou. Kromě extrémního vzhledu nabídne i lehčí karoserii a zcela unikátní podvozek.

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq RS Race

Článek

Divize Škoda Motorsport, jež se v rámci mladoboleslavské automobilky specializuje na vývoj soutěžních vozů, slaví v posledních letech obrovské úspěchy s modelem Fabia Rally2, který se účastní závodů takřka po celém světě a na svém kontě má stovky startů i úspěchů. Kromě vývoje úspěšného soutěžního vozu se však věnuje i vývoji zajímavých konceptů. Včetně těch elektrických.

Mnozí si možná ještě vzpomenou na koncept Škoda RE-X1 Kreisel, představený v roce 2022, jehož základem byl soutěžní speciál Škoda Fabia Rally2. V rámci spolupráce s rakouskou společností Kreisel ale automobilka nahradila spalovací motor kompletně elektrickým pohonným ústrojím.

Nyní divize Škoda Motorsport představuje svůj první elektrický koncept postavený na čistě elektrické platformě MEB, přičemž jako základ technici použili model Škoda Enyaq Coupé RS. To je ostatně dobře patrné při pohledu na siluetu se splývavou zádí. Tím však podobnost končí.

Škoda poodhaluje koncept Enyaq RS Race

AutoMoto

Design vozu totiž prošel kompletní úpravou, která je dobře patrná už při pohledu na příď. Ta zaujme jak řadou aerodynamických prvků, tak ztmavenými světlomety. Zajímavostí je i kompletně uzavřená maska, vzduch určený k chlazení komponent pod kapotou je totiž přiváděn úzkou štěrbinou ve spodní části předního nárazníku.

Při čelním pohledu je také dobře patrné, že automobilka vůz podstatně rozšířila a snížila. Světlá výška klesla o 70 mm na 116 mm, čímž se automobilce podařilo výrazně eliminovat styl SUV. Vůz je také o 70 mm širší vpředu a 116 mm vzadu.

Při pohledu z profilu zaujmou nová kola, 20palcové disky převzaté z modelu Audi e-tron GT, nebo aerodynamicky tvarovaná zrcátka. Zadní části pak dominuje dvojitý spoiler na víku kufru v kombinaci s difuzorem ve spodní části nárazníku a drobnými aerodynamickými doplňky na bocích i střeše.

Místo karbonu len

Nové panely karoserie automobilka nevyrobila z karbonu, jak bývá u podobných konceptů zvykem, ale z biokompozitního udržitelného materiálu, obsahujícího len. Tento materiál se kromě udržitelnosti chlubí také vysokou tuhostí a nízkou hmotností.

V kombinaci s důkladným odstrojením kabiny, redukcí elektroinstalace, instalováním polykarbonátových oken a nových panelů karoserie se tak povedlo snížit hmotnost o citelných 316 kilogramů. V kabině je přitom veškeré nezbytné závodnické vybavení.

Kromě bezpečnostního rámu, inspirovaného soutěžní fabií, dostala kabina také závodní sedačky, závodní bezpečnostní pásy, automatický hasicí systém a hasičák. Vůz je také vybaven atypickým systémem ventilace, kdy je vzduch nasáván střechou a rozváděn výdechy pod střechou. Na rámu pak nechybí barevná signalizace, že je elektrický systém v pořádku.

Pohonný systém zůstal sériový. Koncept je tak osazen dvěma elektromotory s kombinovaným výkonem 250 kW, které čerpají energii z baterie s kapacitou 82 kWh. Automobilka ovšem upravila software, díky čemuž má vůz například ostřejší reakce a v současnosti i deaktivovanou rekuperaci.

Kompletně předělaný podvozek

Díky těmto úpravám a nižší hmotnosti se tak podařilo zlepšit akceleraci 0,9 sekundy. Namísto 5,5 sekundy tak zrychlení z nuly na 100 km/h trvá jen 4,6 sekundy. Maximální rychlost ale zůstala omezena na standardních 180 km/h.

Kompletně přepracovaný je ale podvozek. Adaptivní tlumiče DCC nahradily nové tlumiče KW s možností nastavení tuhosti pružin, komprese a odskoku. Automobilka navíc upravila uchycení tlumičů do karoserie a kompletně předělala kinematiku podvozku.

Foto: Škoda Auto

Automobilka plánuje další vývoj konceptu, s jeho nasazením do závodů se nepočítá.

Dostatečný brzdný výkon zajišťují karbon-keramické kotouče (opět převzaté z Audi e-tron GT) s desetipístkovými třmeny vpředu, čtyřpístkovými třmeny vzadu a systémem chlazení. Elektronickou parkovací brzdu pak nahradila hydraulická ruční brzda.

Spodní část podvozku je navíc chráněná robustními ližinami, které by měly zamezit nadměrnému opotřebení jeho komponent a chrání baterii. Vůz je ovšem naladěn na jízdu po asfaltu, s nasazením na šotolině se minimálně prozatím nepočítá.

Automobilkám v EU hrozí za emise sankce, které poškodí celé odvětví, varuje šéf Škody

AutoMoto

Zajímavostí na závěr je pak speciální zvuk elektrického konceptu, který generují nové reproduktory u podvozku, vypůjčené z nového elektrického modelu Porsche. Automobilka si je pak upravila pro vlastní potřeby. Na rozdíl od Hyundai Ioniq 5 N přitom technici nevsadili na simulaci zvuku spalovacího motoru, ale vyvinuli novou verzi zvuku elektrického pohonu.

Upravený zvuk by měl navozovat emoce motorsportu a díky odstraněnému odhlučnění se dostává i do kabiny. Generován je přitom i v rychlostech nad 30 km/h, kdy se běžné generátory umělého zvuku u elektromobilů vypínají.

Inkubátor pro vyvíjení

A jaká je vlastně budoucnost konceptu Škoda Enyaq RS Race? Pro divizi Škoda Motorsport jde především o inkubátor pro vyvíjení a zkoušení nové techniky, nového naladění a nových možností. Do budoucna se tak může ještě výrazně změnit, včetně techniky, výkonu i barevného provedení.

Vůz by se mohl v budoucnu objevit na různých motoristických akcích, ovšem pouze v rámci prezentace. V současnosti totiž neexistuje žádný šampionát, do kterého by se mohl aktivně zapojit. V minulosti ovšem začaly vznikat regulace pro FIA ESV (Electric Sport Vehicle), pokud se tedy šampionát elektrických vozidel začne rýsovat, Mladoboleslavští nebudou začínat na prázdném listu.

Škoda představuje elektrické SUV Elroq

AutoMoto

Výběr článků

Načítám