Článek
Své elektrické portfolio bude Škoda postupně zmenšovat a zlevňovat. Ještě než přijde malý crossover Epiq na platformě MEB Entry, je tu elroq na standardních základech MEB. Jde tedy o blízkého příbuzného modelu Enyaq.
Jestliže je enyaq ekvivalentem Volkswagenu ID.4, případně ID.5. ve verzi Coupé, svůj Volkswagen ID.3 Škoda zřejmě vůbec nepostaví. Místo toho navazuje na svou tradici hledání mezisegmentů a uvádí crossover Elroq.
Zjednodušeně řečeno vznikl zkrácením zadního převisu enyaqu. Rozvor náprav, přední převis i šířka jsou téměř totožné.
Srovnání rozměrů | |||
---|---|---|---|
Elroq | Enyaq | Karoq | |
Délka | 4488 mm | 4649 mm | 4382 mm |
Šířka | 1879 mm | 1879 mm | 1841 mm |
Výška | 1625 mm | 1616 mm | 1603 mm |
Rozvor | 2766 mm | 2765 mm | 2638 mm |
Objem zavazadelníku | 470–1580 l | 585–1711 l | 521–1630 l |
Cílem Škodovky bylo vytvořit karoq na elektřinu, vždyť i název je složeninou „elektrického karoqu“. Od pouhé přestavby spalovacího modelu na elektrický už ale doba naštěstí pokročila, a tak je dárce orgánů právě enyaq s ryze elektrickou platformou.
Nový jazyk
Není překvapením, že novinka svými tvary enyaq zásadně připomíná, především zadní světla jsou až na grafiku v podstatě stejná. Kratší karoserie ale dává vozu robustnější postoj, neboť velká kola o rozměrech 19 až 21 palců zůstávají.
Především příď nese prvky nového designového jazyka Moderní Solid, jehož se enyaq dočká až s faceliftem v příštím roce. Elroq má rozdělené světlomety. Horní část slouží jako denní svícení i coby směrovky. Světelný podpis přitom zasahuje až do masky, která sice připomíná škodovácký tvar, ale je znatelně užší.
Kromě disků kol se také na elroqu nedočkáme klasického loga automobilky, už i na přídi je nápis. Jinak je příď elroqu plochá a aerodynamicky efektivní. K usměrňování proudu vzduchu a odporu o koeficientu jen 0,26 pomáhají i speciálně tvarované blatníky s nenápadným výstupkem v přední části.
Vzhledem k příbuznosti s enyaqem však od designu exteriéru nelze čekat takovou revoluci, jakou má přinést menší epiq v roce 2026 nebo ještě větší model inspirovaný konceptem Vision 7S.
Automobilka zveřejnila i podobu verze First Edition, která bude k mání na začátku produkce a liší se specifickými nárazníky. Naopak sportline tradičně sází na černé doplňky.
Udržitelné materiály
Uvnitř se kromě loga místo nápisu na volantu a nových, ekologičtějších materiálů ve srovnání s enyaqem nic nemění. Dominantou shodné palubní desky je 13palcový centrální displej, před řidičem najdete pětipalcový.
Elroq bude těžit ze zásadně vylepšeného softwaru, který doznal změn jak po grafické, tak uživatelské stránce. Platí také za spolehlivější systém a nechybí ani nové funkce typu možnosti manuálního předehřevu baterie. Infotainment integruje i chatbota ChatGPT.
Vzhledem k tomu, že se s rozvorem kol nehýbalo, bude právě prostor pro zadní pasažéry velkou devízou novinky. Ustoupit samozřejmě musí v litrech zavazadelníku. Nabídne ale stále více než slušných 470 litrů oproti 585 l enyaqu.
Široký výběr
Na výběr budou verze 50, 60, 85 a 85×. Tyto modely se liší kapacitou baterie a odpovídajícím výkonem v rozsahu od 125 kW do 220 kW. Základní Elroq 50 je vybaven pohonem zadních kol s celkovou kapacitou baterie 55 kWh a elektromotorem na zadní nápravě s maximálním výkonem 125 kW.
Elroq 60 má 63kWh baterii a 150kW elektromotor. Oba tyto modely dosahují maximální rychlosti 160 km/h.
Škoda Elroq – verze baterií | |||
---|---|---|---|
Elroq 50 | Elroq 60 | Elroq 85 | |
Kapacita baterie (brutto/netto) | 55 kWh/52 kWh | 63 kWh/59 kWh | 82 kWh/77 kWh |
Doba nabíjení (z 10% na 80%) | 25 minut | 24 minut | 28 minut |
Výkon elektromotoru | 125 kW | 150 kW | 210 kW* |
Maximální rychlost | 160 km/h | 160 km/h | 180 km/h |
Zrychlení (0–100 km/h) | 9,0 s | 8,5 s | 6,6 s |
Varianty Elroq 85 a Elroq 85× jsou vybaveny baterií o kapacitě 82 kWh. Elroq 85 s pohonem zadních kol má špičkový výkon 210 kW, zatímco Elroq 85× má přídavný elektromotor na přední nápravě, který nabízí standardně pohon všech kol a výkon 220 kW. Obě verze 85 a 85× dosahují maximální rychlosti 180 km/h a poskytují normovaný elektrický dojezd více než 560 kilometrů.
Novinka má na svou třídu slušné hodnoty nabíjení. Díky nabíjecímu výkonu až 175 kW lze akumulátor u varianty 85 s kapacitou 82 kWh dobít z 10 % na 80 % kapacity za 28 minut na rychlonabíjecích stanicích se stejnosměrným proudem. U modelů 50 a 60, které podporují nabíjecí výkony až 145 kW, resp. až 165 kW, trvá stejný proces 25 minut nebo méně. Všechny verze podporují rychlost nabíjení až 11 kW na nabíjecích stanicích střídavého proudu.
Elroq může být vybaven adaptivními tlumiči a mrštnosti má pomoci skvělý rejd, poloměr otáčení činí jen 9,3 metru.
Kompletní ceník zveřejní mladoboleslavská automobilka ve středu 2. října. Zatím je jasné, že základní verze 50 přijde na 799 tisíc.