Hlavní obsah

Škoda představila nový superb

Mladoboleslavská automobilka ukázala svou vlajkovou loď čtvrté novodobé generace ve sportovní hale v Dolních Břežanech. Oceňovaná moderní budova během čtvrtečního večera hostila světovou premiéru superbu, jedné z posledních nových škodovek se spalovacím motorem.

Škoda představila nový superbVideo: Škoda Auto/Novinky.cz

Článek

Necelý měsíc po premiéře SUV Kodiaq přišel na řadu blízký příbuzný na inovované platformě MQB Evo, superb čtvrté generace.

Vedle masivní elektrické ofenzivy Škody mají oba modely zaujmout konzervativnější klientelu, která bude chtít poslední velkou škodovku takovou, jakou ji zná roky.

Superb má však ještě dalšího příbuzného, a sice nový Volkswagen Passat, který se ukázal již v srpnu. Nejenže s ním opět sdílí platformu, ale nově jde o ještě bližší bratry – s některými společnými karosářskými díly, zejména v boční části, a částmi interiéru včetně některých dílů na dveřích či vespod palubní desky.

Sdílet totiž budou továrnu v Bratislavě, kam se superb přestěhuje z Kvasin a passat z Emdenu. Oba tím uvolní cestu módnějším SUV a elektromobilům. Škoda navíc vedla vývoj nejen superbu, ale i passatu. Zatímco passat dorazil jen jako kombi Variant, Škoda Superb si ponechala vedle kombi i limuzínu, respektive liftback.

Ještě větší

Superb si vždy nacházel místo na pomezí automobilové střední a vyšší střední třídy, třetí generace k natažené karoserii dodala i potřebnou šířku. Čtvrté vydání se co do rozměrů liší jen lehce.

Narostl do výšky i šířky, a to jak ve verzi liftback, tak v provedení kombi. Rozvor zůstal nezměněn.

Rozměry (srovnání se současným modelem)
RozměryŠkoda SuperbŠkoda Superb Combi
Délka [mm]4 912 (+43)4 902 (+40)
Šířka [mm]1 849 (-15)1 849 (-15)
Výška [mm]1 481 (+12)1 482 (+5)
Rozvor [mm]2 8412 841
Efektivní prostor pro hlavu vpředu [mm]1 049 (+11)1 049 (+7)
Efektivní prostor pro hlavu vzadu [mm]986 (+6)1 008 (+8)
Objem zavazadlového prostoru [l]645 (+20)690 (+30)

Design karoserie je možná ještě konzervativnější než u předchůdců. Příď připomíná současnou octavii, má klasickou „škodováckou“ masku. Kapota je směrem od loga vlisovaná dovnitř, nikoli ven jako u současného superbu.

Do šířky protažené světlomety zaujmou svým zelenomodrým podsvícením, které designér Oliver Stefani nazývá Crystalinium. Mají o 40 procent vyšší svítivost a nechybí inovovaná technologie Matrix LED s vykrýváním okolního provozu.

Novinka má minimálně na pohled vyšší stavbu karoserie, nikoli jen absolutní výšku, tedy nad předním blatníkem je vizuálně více plechu. Linie oken se směrem k zádi mírně svažuje a zadní svítilny mají velmi jednoduchý, podlouhlý tvar, ale zajímavou grafiku.

Důraz byl kladen na aerodynamiku, která dnes automobilkám významně pomáhá snížit emisní zátěž modelů.

Díky řadě maličkostí včetně přepracovaných vnějších zpětných zrcátek, předního nárazníku se vzduchovými kanály a žaluziemi či aerodynamicky optimalizovanými koly se verze liftback zlepšila o 10 % oproti předchůdci na hodnotu součinitele odporu vzduchu 0,23 cx. V případě kombi Škoda uvádí zlepšení o 15 % na 0,25 cx.

Prostor i technologie

Uvnitř nový superb opět boduje především podélnou prostorností. Dokonce i zavazadelník opět narostl, o 20 litrů v liftbacku na 645 l, o 30 v případě kombi, které tak za zadními sedadly nabídne 690 l.

Palubní deska je výrazně horizontálně členěná, za dvouramenným volantem se nachází klasická kaplička přístrojů s digitálním přístrojovým štítem. Právě kaplička může budit kontroverze, ale Škoda přiznává, že je použita především kvůli projekci průhledového displeje nad ní. Kodiaq kapličku nepoužívá, má totiž jiný sklon čelního okna a vyšší palubní desku.

Dominantou je samozřejmě nový displej infotainmentu. Má úhlopříčku až 12,9", což z něj činí největší displej, jaký se kdy v superbu objevil. Volič převodovky je nově umístěn přímo na sloupku řízení pod volantem, středová konzole má i díky tomu jednoduchý a čistý vzhled.

Stejně jako u kodiaqu ani superb nekráčí v přísně dotykových šlépějích enyaqu nebo octavie. Nabídne nový koncept tří fyzických kruhových ovladačů, na nichž lze konfigurovat například ovládání teploty, intenzity ventilace či multimédií včetně hlasitosti. Funkce jednotlivého kruhového ovladače se mění jeho stisknutím.

Široký výběr

Nabídka pohonných jednotek zahrnuje tři zážehové i dva vznětové motory, zcela novou verzi s mild-hybridním pohonem a plug-in hybrid se zvýšeným dojezdem na elektřinu.

Přehled pohonných jednotek čtvrté generace Škody Superb
MotorPřevodovkaMax. výkon
[kW][k]
Zážehový
1,5 TSI (mHEV)7st. DSG110150
2,0 TSI7st. DSG150204
2,0 TSI7st. DSG 4×4195265
Vznětový
2,0 TDI7st. DSG110150
2,0 TDI7st. DSG 4×4142193
Plug-in hybrid
1,5 TSI iV6st. DSG150204

Základním motorem je 1,5 TSI s mild-hybridní technologií a s výkonem 110 kW, 150 k.

Plug-in hybridní verze je vyhrazena pro karoserii kombi a nově se místo čtrnáctistovky spoléhá rovněž na motor 1,5 TSI. Maximální kombinovaný výkon pohonného ústrojí včetně elektromotoru je 150 kW, 204 k, přenášených na přední kola skrze šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.

Kapacita vysokonapěťové baterie se proti současné generaci zvýšila o 12,7 kWh na 25,7 kWh, čímž se čistě elektrický dojezd vozidla prodloužil na více než 100 km.

Škoda představila nový kodiaq

AutoMoto

Kromě toho Škoda navýšila také maximální nabíjecí výkon ve wallboxech a na nabíjecích místech se střídavým proudem z 3,6 kW na 11 kW. Nově umí také nabíjení stejnosměrným proudem s maximálním výkonem 50 kW. Stejně jako dříve je možné nabíjení při výkonu 2,3 kW také z domácí 230V zásuvky. Palivová nádrž modelu Superb iV má objem 45 litrů.

Oba hybridní motory pocházejí z nové generace motorů EA 211 evo2, pracují v úsporném Millerově cyklu a používají turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek. Motor 1,5 TSI s mild-hybridní technologií je navíc vybaven systémem automatického odpojování válců.

Anketa

Jak se vám líbí nová Škoda Superb (hodnoťte jako ve škole)?
1
50,5 %
2
8,4 %
3
17,7 %
4
5,7 %
5
17,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 8584 čtenářů.

Nechybí ani dvě varianty motoru 2,0 TSI o výkonu 150 kW, 204 k, či vrcholná verze se 195 kW, 265 k. Stejně jako nejvýkonnější vznětový motor 2,0 TDI s výkonem 142 kW, 193 k, je standardně dodáván s pohonem všech kol. Základním naftovým motorem je 2,0 TDI o výkonu 110 kW, 150 k.

Všechny zážehové a vznětové motory se pojí se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Manuální převodovka již není k mání.

Dávný předchůdce

První novodobá Škoda Superb sice vyjela za zákazníky v roce 2001, ovšem jméno auta je tradiční. Automobilka ho použila u svého velkého luxusního modelu poprvé už v roce 1934.

Foto: Škoda Auto

Původní Škoda Superb

Toto provedení se vyrábělo do roku 1943, v roce 1946 pak vznikla nová verze, která zůstala v nabídce do roku 1949. Pod kapotou vozů byly obvykle šestiválcové motory, ale k mání byl i osmiválec.

Inovovaná modulární platforma, kterou využije celá řada vozů v koncernu, znamená mnoho změn včetně odlišných náprav, uchycení jednotlivých prvků a dalšího, vše za účelem vyšší tuhosti nebo snížení hmotnosti.

Také s sebou veze i novou generaci adaptivních tlumičů, nově se dvěma ventily umožňujícími plynule regulovat kompresi a odskok nezávisle na sobě. Superb tak s tímto příplatkovým prvkem půjde regulovat nejen v obvyklých režimech Comfort, Normal a Sport, ale i v patnácti různých módech od nejměkčího po nejtužší.

„Výroba nového superbu bude zahájena na přelomu listopadu a prosince letošního roku. První ceny pro český trh budou zveřejněny již příští týden. K zákazníkům se první vozy dostanou ve druhém čtvrtletí příštího roku,“ uvedla pro Novinky tisková mluvčí Škody Auto Michaela Sklenářová.

Škodovácký přelom, nepopsaná kniha. Designéři vzpomínají na první novodobý superb

AutoMoto

Unikátní sedan a první velké kombi. Designéři vzpomínají na druhou generaci Škody Superb

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám