Článek
Novinku jsme do detailu prozkoumali těsně před premiérou. Od roku 2016 Škoda vyrobila 841 900 kodiaqů, čímž se největší z mladoboleslavských SUV stal páteří nabídky. Nyní je na čase druhé vydání.
Novinka je součástí jedné z posledních vln tradičních vozů střední třídy koncernu Volkswagen. Stejně jako nový Volkswagen Passat, nový tiguan, tak i brzy uvedená čtvrtá generace superbu a právě i nový kodiaq staví na inovované platformě MQB Evo.
Rozvor kol zůstává shodný, s délkou 4758 mm překonává novinka předchozí generaci o 61 mm.
Rozměry nové Škody Kodiaq (srovnání s předchůdcem) | |
---|---|
Délka [mm] | 4758 (+61) |
Šířka [mm] | 1864 |
Výška [mm] | 1657 |
Rozvor [mm] | 2791 |
Efektivní prostor pro hlavu ve třetí řadě sedadel [mm] | 920 (+15) |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 910 (+75) |
Designovou revoluci jste zřejmě nečekali, ostatně kodiaq vedle chystaných šesti nových elektromobilů má zaujmout spíše konzervativnější klientelu. Odvaha i tak nechybí. Příď je agresivnější než kdy dříve, lamely masky protíná pás LED, tvořící tak samostatné tečky coby světelný podpis.
Přední LED Matrix světlomety druhé generace s účinnějším vykrýváním okolního provozu se rovněž výrazně podepisují, a to díky zelenému prvku u čočky.
Kola mohou mít až dvacetipalcové disky, po vzoru fabie a dalších nových modelů s aerodynamickými kryty. Právě optimalizací proudění vzduchu se inženýři znovu velmi zabývali, koeficient odporu vzduchu snížili na cx 0,282, což je v rámci třídy jedna z nejlepších hodnot.
Na boku připravila Škoda překvapivý prvek, linie oken je zakončena chromovým trojúhelníkem namísto klasického sloupku. Jde o matnější a tmavší chrom, než jsme byli dosud zvyklí. Ve verzi Sportline je tento prvek černý, stejně jako další ozdoby exteriéru.
Zádi dominují svítilny, které nesou tradiční podpis písmene C, ovšem spodní část je propojena přes celou šířku. Škoda jen, že prostřední část nesvítí.
Nechybí fyzická tlačítka
Zatímco dosavadní kodiaq se v interiéru drží velmi zpátky, novinka je zajímavější. Tvarově se palubní deska inspiruje například v konceptu Vision 7S. Materiály jsou nejen ekologičtější, ale také příjemnější na dotek i pohled. Před řidičem se nachází plovoucí obrazovka, uprostřed zase 12,9palcový dotykový displej podobný tomu v enyaqu.
Kodiaq nekráčí v přísně dotykových šlépějích enyaqu nebo octavie, nabídne nový koncept tří fyzických kruhových ovladačů, na nichž lze nakonfigurovat například ovládání teploty, intenzity ventilace či multimédií včetně hlasitosti. Funkce jednotlivého kruhového ovladače se mění jeho stisknutím.
Středový tunel je čistší, i díky přesunutí voliče převodovky na sloupek řízení. Ostatně, vývojáři si to mohli dovolit, kodiaq již ve druhé generaci nepořídíte s manuální převodovkou.
Automobilka uvádí, že v sedmimístné verzi mají nyní cestující ve třetí řadě sedadel o 15 mm více místa nad hlavou, a to 920 mm. Objem zavazadlového prostoru zůstává velkorysý – 340 až 845 l u sedmimístné verze a 910 l u pětimístné verze.
Spalovací motory na svém vrcholu
Zcela nový spalovací motor dnes automobilky v podstatě nevyvíjejí, ve vysokém tempu však dochází k modernizaci těch stávajících. Kodiaq se poprvé spolehne i na hybridní techniku, vždy se spojením s dvouspojkovou převodovkou.
Základem budiž mild-hybridní patnáctistovka se 110 kW. Při rekuperačním brzdění, akceleraci v nízkých otáčkách či ke startování používá startér-generátor. V poslední verzi dokonce již vůbec nemá klasický startér jako alternativu.
Vznětový dvoulitr nabídne 110 i 142 kW. Alternativou je zážehový dvoulitr o výkonu 150 kW.
Motorizace nové Škody Kodiaq | |||
---|---|---|---|
Motor | Převodovka | Max. výkon | |
[kW] | [k] | ||
Zážehový | |||
1,5 TSI (mHEV) | 7 st. DSG | 110 | 150 |
2,0 TSI | 7 st. DSG 4×4 | 150 | 204 |
Vznětový | |||
2,0 TDI | 7 st. DSG | 110 | 150 |
2,0 TDI | 7 st. DSG 4×4 | 142 | 193 |
Plug-in hybrid | |||
1,5 TSI iV | 6 st. DSG | 150 | 204 |
Kodiaq je také poprvé k dispozici jako plug-in hybrid s možností dobíjení ze sítě. Kombinace motoru 1,5 TSI o výkonu 110 kW a elektromotoru zajišťuje maximální systémový výkon 150 kW, který je přenášen na přední kola prostřednictvím šestistupňové převodovky DSG.
Vysokonapěťová baterie s kapacitou 25,7 kWh zajišťuje čistě elektrický dojezd více než 100 km a podporuje dobíjení střídavým proudem o nabíjecím výkonu 11 kW z wallboxů a dobíjecích míst. Rychleji lze baterii dobít stejnosměrným proudem s maximálním výkonem 50 kW na rychlonabíjecích stanicích.
Inovovaná modulární platforma, kterou využije celá řada vozů včetně bratrského Volkswagenu Tiguan nové generace, znamená mnoho změn, včetně odlišných náprav, uchycení jednotlivých prvků a dalšího, vše za účelem vyšší tuhosti nebo snížení hmotnosti.
Také s sebou veze i novou generaci adaptivních tlumičů, nově se dvěma ventily umožňujícími plynule regulovat kompresi a odskok nezávisle na sobě. Kodiaq tak s tímto příplatkovým prvkem půjde regulovat nejen v obvyklých režimech Comfort, Normal a Sport, ale v patnácti různých módech od nejměkčího po nejtužší.
Vylepšeny jsou oproti předchůdci také jízdní asistenty. Kodiaq například nově umí zaparkovat bez řidiče uvnitř, a to pomocí mobilní aplikace.
Podle Martina Jahna, člena představenstva firmy Škoda Auto pro marketing a prodej, se druhá generace Kodiaqu k prvním zákazníkům dostane na konci prvního čtvrtletí 2024. Za zatím neupřesněnou cenu odstartuje na českém trhu a v Německu. Stejně jako první generace se bude vyrábět ve východočeských Kvasinách.