Článek
Mladoboleslavské technologické centrum automobilky Škoda Auto převezme od koncernu Volkswagen veškerou práci na vývoji spalovacích turbomotorů TSI řady EA 211. Německá automobilka VW se chce soustředit na vývoj elektromobilů a potřebuje si na to vytvořit prostor.
„Volkswagen přebírá kompetence k vývoji elektromobility, takže předává kompetence vývoje spalovacích motorů do Mladé Boleslavi. Souvisí to i s platformou pro malé vozy se spalovacími motory uloženými napříč, která se tady už vyvíjí, takže se to logicky spojí v jeden celek,“ potvrdil vedoucí podvozku a motorů ve Škodě Auto Martin Hrdlička.
Podle něj se v tuzemsku budou vyvíjet všechny spalovací motory uložené napříč pro koncern VW. Jedná se o motory s obsahem od 1,0 po 1,5 pro auta na benzinový pohon i pro hybridní vozy.
Krom zodpovědnosti za atmosférický tříválec 1,0 MPI tak Škoda Auto bude pracovat i na přeplňovaných a hybridních motorech TSI stejné řady EA 211, tedy tříválci 1,0 TSI, čtyřválci 1,4 TSI s plug-in hybridní asistencí a čtyřválci 1,5 TSI, včetně mildhybridních variant.
Podle Hrdličky se ročně této řady motorů vyrobí kolem pěti milionů kusů, krom malých aut je využívají i vozy střední třídy jako Superb, Kodiaq, Passat a další.
Zodpovědnost za tyto agregáty má Škoda Auto převzít postupně do roku 2027. Vývoj motorů TSI se tak přidá ke stávajícímu programu v mladoboleslavské automobilce, tedy práci na vývoji motorů MPI, na všech mechanických převodovkách nebo na vývoji automatické převodovky DQ200.
K vývoji motorů patří i testy v různém prostředí. Těsnost se prověřuje v prašném prostředí Španělska nebo arizonské pouště.
Přesun jinam?
Velkou neznámou ovšem budou dopady nové normy EU na limity emisí v blízkých letech, kterou navrhuje Evropská komise, i rozhodnutí, jež prakticky vede ke konci nových aut se spalovacími motory od roku 2035, protože pokuty za jejich emise budou tak velké, že se je nevyplatí vyrábět.
„Vyvíjíme motory i pro Brazílii, Čínu, Vietnam a další oblasti. Už teď pouze litrový motor MPI pro fabii a VW Polo zůstává v Evropě a ostatní už jsou pro zbytek světa,“ poukázal na možnosti uplatnění zdejších produktů Hrdlička.
Jednání o gigafactory u Plzně pokračují. Projekt se nezastavil, potvrdila Škoda Auto

Elektrifikace však bude mít dopad na zdejší výrobu. Ta by se měla přesunovat z mladoboleslavských závodů jinam, aby se vytvořilo místo pro výrobu dalších modelů elektrovozů.
„Všechno bude záležet na konečné podobě normy Euro 7, ale výroba spalovacích motorů a komponent by se odtud měla přesunovat. Závody na výrobu motorů jsou například v Brazílii, Mexiku, Číně nebo jižní Africe,“ řekl Právu Martin Hrdlička.
Prozatím má vývoj situace na zaměstnanost v Mladé Boleslavi spíš pozitivní vliv. Oddělení vývoje nyní kvůli rozšíření kompetencí na vývoji benzinových motorů TSI hledá další pracovníky. „Máme teď 600 míst, ale stovka je neobsazená a dalších padesát míst ještě přibude,“ potvrdil Hrdlička.
Dodal, že technicky kvalifikovaní lidé se velmi těžce hledají a na pracovním trhu je stále těchto lidí nedostatek.
Chystaná Škoda Kodiaq versus současná generace

Emisní norma Euro 7 by zabránila Škodě vyrábět kamiq, scalu a fabii, tvrdí odbory
