Hlavní obsah

Škoda přebírá vývoj kompaktních spalovacích motorů Volkswagenu

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto převezme od německé automobilky Volkswagen kompetence k vývoji spalovacích turbomotorů, které využívají především menší modely. Volkswagen se chce soustředit na vývoj elektromobility.

Foto: Škoda Auto

Vývoj motorů řady EA 211

Článek

Mladoboleslavské technologické centrum automobilky Škoda Auto převezme od koncernu Volkswagen veškerou práci na vývoji spalovacích turbomotorů TSI řady EA 211. Německá automobilka VW se chce soustředit na vývoj elektromobilů a potřebuje si na to vytvořit prostor.

„Volkswagen přebírá kompetence k vývoji elektromobility, takže předává kompetence vývoje spalovacích motorů do Mladé Boleslavi. Souvisí to i s platformou pro malé vozy se spalovacími motory uloženými napříč, která se tady už vyvíjí, takže se to logicky spojí v jeden celek,“ potvrdil vedoucí podvozku a motorů ve Škodě Auto Martin Hrdlička.

Podle něj se v tuzemsku budou vyvíjet všechny spalovací motory uložené napříč pro koncern VW. Jedná se o motory s obsahem od 1,0 po 1,5 pro auta na benzinový pohon i pro hybridní vozy.

Krom zodpovědnosti za atmosférický tříválec 1,0 MPI tak Škoda Auto bude pracovat i na přeplňovaných a hybridních motorech TSI stejné řady EA 211, tedy tříválci 1,0 TSI, čtyřválci 1,4 TSI s plug-in hybridní asistencí a čtyřválci 1,5 TSI, včetně mildhybridních variant.

Podle Hrdličky se ročně této řady motorů vyrobí kolem pěti milionů kusů, krom malých aut je využívají i vozy střední třídy jako Superb, Kodiaq, Passat a další.

Zodpovědnost za tyto agregáty má Škoda Auto převzít postupně do roku 2027. Vývoj motorů TSI se tak přidá ke stávajícímu programu v mladoboleslavské automobilce, tedy práci na vývoji motorů MPI, na všech mechanických převodovkách nebo na vývoji automatické převodovky DQ200.

Foto: Radek Plavecký, Právo

K vývoji motorů patří i testy v různém prostředí. Těsnost se prověřuje v prašném prostředí Španělska nebo arizonské pouště.

Přesun jinam?

Velkou neznámou ovšem budou dopady nové normy EU na limity emisí v blízkých letech, kterou navrhuje Evropská komise, i rozhodnutí, jež prakticky vede ke konci nových aut se spalovacími motory od roku 2035, protože pokuty za jejich emise budou tak velké, že se je nevyplatí vyrábět.

„Vyvíjíme motory i pro Brazílii, Čínu, Vietnam a další oblasti. Už teď pouze litrový motor MPI pro fabii a VW Polo zůstává v Evropě a ostatní už jsou pro zbytek světa,“ poukázal na možnosti uplatnění zdejších produktů Hrdlička.

Jednání o gigafactory u Plzně pokračují. Projekt se nezastavil, potvrdila Škoda Auto

Ekonomika

Elektrifikace však bude mít dopad na zdejší výrobu. Ta by se měla přesunovat z mladoboleslavských závodů jinam, aby se vytvořilo místo pro výrobu dalších modelů elektrovozů.

„Všechno bude záležet na konečné podobě normy Euro 7, ale výroba spalovacích motorů a komponent by se odtud měla přesunovat. Závody na výrobu motorů jsou například v Brazílii, Mexiku, Číně nebo jižní Africe,“ řekl Právu Martin Hrdlička.

Prozatím má vývoj situace na zaměstnanost v Mladé Boleslavi spíš pozitivní vliv. Oddělení vývoje nyní kvůli rozšíření kompetencí na vývoji benzinových motorů TSI hledá další pracovníky. „Máme teď 600 míst, ale stovka je neobsazená a dalších padesát míst ještě přibude,“ potvrdil Hrdlička.

Dodal, že technicky kvalifikovaní lidé se velmi těžce hledají a na pracovním trhu je stále těchto lidí nedostatek.

Chystaná Škoda Kodiaq versus současná generace

AutoMoto

Emisní norma Euro 7 by zabránila Škodě vyrábět kamiq, scalu a fabii, tvrdí odbory

AutoMoto

Výběr článků

Načítám