Článek
Zda jsou nápady skutečné či nikoliv, není možné ověřit. Z provedení tří doprovodných videí se ale zdá, jakkoli jsou postprodukčně zabalena v retro hávu, že jsou natočená nyní, a ne před 30 lety. A například topení na snímku (na videu v čase 01:35) nám ta používaná před 30 lety nepřipomínají.
Ale nápady to jsou docela zajímavé, a proto jsme je porovnali s dnešní realitou. Je jich celkem deset, a co je zvláštní, mnoho z nich se určitým způsobem trefilo, byť většinou jenom přibližně.
Jako nejzajímavější nám přijde nápad studenta ČVUT Jiřího Václavka. Ten v roce 1987 údajně vymyslel řešení v podobě multiprojektového předního skla. Takové sklo by umožňovalo promítání map v zorném poli řidiče – cestu by sledoval během jízdy. Něco podobného funguje i nyní, jenom mapa není papírová, ale digitální a využívá GPS signálu. A mapové podklady má dnes i ten nejlevnější chytrý telefon za dva tisíce korun.
Vize studentů z roku 1987 | |
---|---|
vize z roku 1987 | realita roku 2017 |
startování auta pomocí gest | nyní nelze, ale gesty lze ovládat třeba rádio |
emulace zvuku motoru | ano, ale uvnitř vozu prostřednictvím reproduktorů |
ultrazvuková echolokace | ano, detekce při parkování i při jízdě |
rozpouštění sněhu – solární lak | neexistuje |
kyslíkové oximotory | neexistuje |
hlasové heslo místo klíče | neexistuje |
multiprojektorové sklo | ano, ale na jiném principu (GPS) |
zvýšení světlé výšky za jízdy | ano |
rádiový alarm únavy řidiče | ano, ale vyhodnucuje SW na základě jízdy řidiče |
superfén místo stěračů | neexistuje |
Zdroj: Škoda Auto (1987) a Novinky.cz (2017) |