Článek
Design Scaly vychází ze studie Vision RS, přebral z ní ostré, dynamické rysy. „Jedná se o zcela nový vůz, který ve třídě výrazně posouvá měřítka v oblasti technologií, bezpečnosti a designu,“ uvedl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier.
„Vůz Scala představuje důležitý krok v dalším vývoji designového jazyka značky Škoda. (...) Má velmi dynamický, sportovní a velice emotivní vzhled,“ dodává na adresu novinky Oliver Stefani, šéfdesignér automobilky.
LEDková světla má vůz už ve standardu, a to vpředu i vzadu. Za příplatek bude dle tiskové zprávy k mání full-LED varianta a sekvenční směrovky - ty dostává Scala jako první Škoda vůbec. Hledáte-li na zádi typický tvar písmene C, spojte si pomyslně „hokejkovité“ obrysovky s odrazkami dole v nárazníku.
Citelných změn se dočkal i interiér. Přístrojové desce dominuje centrální, vysoko umístěný displej o úhlopříčce 9,2“. Ten je součástí nejvyšší výbavy; jeho nejmenší verze má úhlopříčku 6,5“.
Pokud si zákazník přikoupí takzvaný virtuální kokpit, dostane druhý displej místo klasických analogových budíků, a to o úhlopříčce 10,25 palce. Zde se nabízí různá zobrazení tachometru, otáčkoměru nebo mapy navigace a dalších údajů o voze.
O dodatečný komfort se starají na přání dodávané vyhřívání čelního skla nebo vyhřívaný volant, o útulnější prostředí na palubě zase ambientní osvětlení v bílé nebo červené barvě.
Oproti Rapidu narostla, hlavně v kufru
Má-li Scala skutečně navázat na Rapid, musí mít za B-sloupky spoustu místa. Mírně horší je jen v šířce u loktů - nabídne 1 425 mm oproti 1 428 mm současného Rapidu Spaceback. Rozvor náprav je ale s 2 649 mm o 47 mm delší, což znamená víc místa pro nohy zadních cestujících. O dva milimetry se zvětšil také prostor na zadních sedadlech na výšku.
Kufr narostl výrazněji - z 415 na 467 litrů základního objemu, a sklopením zadních sedaček se dostáváme na 1 410 litrů. Scala je také oproti Rapidu Spaceback se 4 362 mm o 58 mm delší, se 1 793 mm o 87 mm širší a s 1 471 mm o 12 mm vyšší.
Scala nabízí několik prvků ne zcela obvyklých pro svou třídu. Už ve standardní výbavě je auto vybavené několika asistenty. Jeden například hlídá, zda auto nevyjíždí z jízdního pruhu, další zajišťuje autonomní nouzové brzdění. Za příplatky jsou pak asistent upozorňující na vozy blížící se zezadu, nebo na auta v mrtvém úhlu. Na přání je také adaptivní tempomat, který je aktivní až do rychlosti 210 km/h.
Kromě standardního okna pátých dveří je dostupná také varianta s prodlouženým sklem, podobně, jako to dosud nabízel Rapid Spaceback. Na fotografiích je vidět právě ono prodloužené sklo. K mání je také prosklená střecha, černý spoiler pátých dveří či jejich elektrické otevírání.
Scala nabízí jako první model ve své třídě mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení. Od předchůdců se liší také tím, že má na pátých dveřích namísto loga nápis Škoda - s tím je prvním evropským modelem. Nápis má už Kodiaq GT určený pro čínský trh. [celá zpráva]
Bezpečnost posádky na prvním místě
Výrobce se zaměřil i na zlepšení bezpečnosti posádky. Scala je prvním modelem značky, který má v základní výbavě nonstop připojení k internetu, což kromě lepších dat o dopravě pro navigaci a možnosti online aktualizace palubních systémů také znamená, že je k dispozici funkce tísňového volání a servisní služby.
Mezi devět airbagů, které na palubě najdete, patří kolenní airbag řidiče a poprvé ve třídě kompaktních vozů na přání dodávané zadní boční airbagy. Za příplatek je také k mání ochrana cestujících, která v případě hrozící nehody uzavře automaticky okna a přitáhne bezpečnostní pásy na předních sedadlech.
V nabídce bude celkem pět motorizací. Tříválec 1,0 TSI bude k mání ve verzích o výkonu 70 kW (95 k) a točivém momentu 175 N.m, resp. 85 kW (115 k) a 200 N.m. V průběhu roku 2019 přibude také verze 1,0 G-TEC, spalující CNG, stlačený zemní plyn. Její parametry jsou 66 kW (90 k) a 145 N.m.
Pro zájemce o čtyřválcový benzín bude připraven motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a točivém momentu 250 N.m - a ten, stejně jako nejsilnější verze litrového tříválce a jediný diesel, bude k mání i se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Oním dieselem je čtyřválec o objemu 1,6 litru, výkonu 85 kW (115 k) a točivém momentu 250 N.m. Samozřejmě je vybaven selektivní katalytickou redukcí a filtrem pevných částic, takže plní normu Euro 6d-TEMP, stejně jako všechny ostatní motory v nabídce. Hodnoty normované spotřeby jsme se zatím nedozvěděli.
Výroba začne v únoru, prodávat se začne v květnu
Škoda Scala se zatím sériově nevyrábí. Automobilka s tím začne v únoru a v květnu s ním pak budou moci odjet první zákazníci. Škodovka chce novým modelem oslovit mladší, sportovněji založené klienty. Podle Bernharda Maiera k tomu slouží i nové jméno.
Scala má konkurovat tradičním hatchbackům, jako je Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed nebo Opel Astra. Focus a Ceed se v nových generacích představily letos, Golf to čeká příští rok.