Článek
V České republice vzrostl v loňském roce prodej aut o necelých pět procent. Zaregistrováno bylo 231 600 nových aut všech značek. Mírně vzrostl i prodej domácí značky Škoda, a to ze 77 490 vozů v roce 2023 na 78 tisíc vozů v roce 2024.
Tuzemská automobilka si tak drží třetinový podíl (téměř 34 procent), byť oproti předchozímu roku o jedno procento klesl. Druhou nejprodávanější značkou je Hyundai s necelými devíti procenty, třetí je Toyota, která s osmi procenty přeskočila značku Volkswagen.
„Očekávali jsme, že trh v roce 2024 mírně klesne, ale stal se opak a registrovalo se více aut. Z pohledu domácí značky je pozitivní, že roste prodej jak firemním, tak i soukromým zákazníkům,“ hodnotil Maláček.
Za volantem nové Škody Elroq: Férový obchod
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_m3_A/nPt0vAiT3tcD8ZToBqh6SA/e4fe/skoda-elroq-skoda-elroq-elektromobil-suv.jpeg?fl=cro,0,100,1920,1080%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Nejprodávanější značky aut v ČR | |||
---|---|---|---|
Pořadí | Značka | Počet | Podíl na trhu |
1. | Škoda | 78 097 ks | 33,72 % |
2. | Hyundai | 20 309 ks | 8,77 % |
3. | Toyota | 18 994 ks | 8,20 % |
4. | Volkswagen | 15 555 ks | 6,72 % |
5. | Kia | 10 743 ks | 4,64 % |
6. | Dacia | 9 422 ks | 4,07 % |
7. | Mercedes-Benz | 8 061 ks | 3,48 % |
8. | Ford | 6 601 ks | 2,85 % |
9. | Renault | 5 495 ks | 2,37 % |
10. | BMW | 5 459 ks | 2,36 % |
Zdroj: SDA |
Firemní zákazníci tvoří stabilně tři čtvrtiny všech zákazníků. Jedničkou mezi modely na celém trhu je stále octavia, dál je podle Maláčka patrná rostoucí obliba SUV segmentu. Druhou pozici obsadil karoq, třetí kodiaq.
Nejprodávanější modely aut v ČR | |||
---|---|---|---|
Pořadí | Model | Počet | Podíl na trhu |
1. | Škoda Octavia | 19 425 ks | 8,39 % |
2. | Škoda Karoq | 10 843 ks | 4,68 % |
3. | Škoda Kodiaq | 10 328 ks | 4,46 % |
4. | Škoda Kamiq | 9 504 ks | 4,10 % |
5. | Škoda Scala | 9 443 ks | 4,08 % |
6. | Škoda Fabia | 9 389 ks | 4,05 % |
7. | Hyundai i30 | 8 744 ks | 3,78 % |
8. | Škoda Superb | 7 404 ks | 3,20 % |
9. | Hyundai Tucson | 5 762 ks | 2,49 % |
10. | Kia Ceed | 4 975 ks | 2,15 % |
Zdroj: SDA |
Ačkoli roste prodej čistě elektrických aut, vloni to bylo 4,7 procenta, stále převažuje obliba spalovacích motorů, které si drží téměř 91 procent. „Je patrný rostoucí podíl benzinových na úkor naftových,“ upřesnil Maláček. Růstu prodeje elektrických aut vloni pomohly dotace firmám na jejich pořízení.
Další větví v prodeji jsou ojetá auta. Škoda jich za loňský rok prodala téměř 54 tisíc, tedy skoro o pět tisíc víc než v roce předchozím, drtivá většina z nich byla stará do pěti let.
Zatímco celkový počet prodaných vozů v České republice meziročně stoupl o 4,6 %, statistiky prodejů v segmentu elektromobilů ukazují téměř 65% meziroční nárůst. Zásluhu na tom má i Škoda Enyaq, jejíž prodeje meziročně opět vzrostly. Z 10 933 prodaných vozidel BEV jich 1644 neslo značku Škoda, více se prodalo vozů Tesla Model Y a Model 3.
Podle Maláčka chce Škoda svou pozici na českém elektromobilním trhu vylepšit, i díky nastupujícímu modelu Elroq, který tlačí cenu níže. Ovšem zároveň přiznává, že predikovat je těžké. Český trh totiž loni ovlivnila dotace na nákup elektromobilů.
Češi vzali dotace na nákup elektromobilů útokem, vyčerpali už celou sumu 1,95 miliardy korun
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QJ_x/SbYZD/toyota-bz4x-toyota-elektromobil-suv-crossover.jpeg?fl=cro,0,283,4096,2304%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Nejprodávanější auta u nás a v Evropě: Škodovka boduje i za hranicemi
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QP_BJ/lz6Xk/skoda-octavia-skoda-octavia-facelift.jpeg?fl=cro,0,100,1920,1080%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)