Článek
Kodiaq je první škodovkou v historii, která dle homologací zvládne odvézt sedm pasažérů (konfigurace sedadel je 2 + 3 + 2). Vyzkoušeli jsme to, ale už jenom nasoukat se do třetí řady sedadel je trochu akrobatický úkon. Na předních sedadlech i v druhé řadě je ale prostoru nadbytek.
Úplně vzadu dle očekávání mnoho místa není – zejména pro hlavu, kolena pak budete mít napasovaná v opěradle druhé řady. Ta je ovšem posuvná o 180 mm, nouzové převezení třeba dětí na fotbalový kroužek je tak lehce uskutečnitelné, a navíc – žádný z konkurentů se svými sedmimístnými SUV nenabídne více prostoru.
Zavazadelník má rekordních 720 litrů
Kufr nabízí v pětimístném uspořádání vynikajících 720 litrů. Do této hodnoty je ale započítána i plocha pro rezervní kolo (asi 30 litrů). V sedmimístném uspořádání se sedadly sklopenými do podlahy je to 630 litrů, a pokud jsou sedadla vytažena, klesne objem zavazadlového prostoru na 270 litrů (zhruba Fabia hatchback).
Vnitřek v lečcems připomíná superb, i po příchodu kodiaqa vlajkovou loď automobilky. Sedadla jsou jen o něco větší, všechny dekory (celkem jich je pět) jsou nově vyvinuty.
O napodobenině dřevěných dekorů se uvažovalo, podle našich informací se „dřevo” dostane do výbavového stupně Laurin & Klement. Sportovní derivát Sport Line pak dostane nová sedadla s integrovanou opěrkou hlavy.
Zpočátku čtyři motorizace
V Česku se zpočátku bude kodiaq nabízet se čtveřicí motorizací, později přibudou i některé další. Absolutním základem je benzínová čtrnáctistovka (92 kW), jenže ta se - stejně jako v případě superbu - v Česku pro kodiaq nabízet nebude.
Nejslabším motorem tak bude rovněž čtrnáctistovka, ovšem naladěná na 110 kW. To je motor, který dovede i superb dotlačit ke slibné akceleraci, kodiaq je ale přeci jenom o dost vyšší (jak jsme zjistili, koeficient aerodynamického odporu vzduchu činí 0,33) a těžší auto (dle motorizace a výbavy 1450-1908 kilogramů).
Slabší benzínovou motorizaci bude možné spřáhnout buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo s DSG se stejným počtem rychlostních stupňů. Ovšem kombinaci manuální převodovka a pohon jen přední nápravy nedostanete. Podle propočtů Škody by o takovou konfiguraci byl malý zájem.
Motorizace pro Škodu Kodiaq (český trh, zahájení prodeje) | ||||
---|---|---|---|---|
Motor | 1.4 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Palivo | benzín | benzín | nafta | nafta |
Výkon [kW/k] | 110/150 | 132/180 | 110/150 | 140/190 |
Toč. moment [Nm] | 250 | 320 | 340 | 400 |
0-100 km/h [s] | 9,2 | 7,8 | 9,5 | 7,8 |
Max. rychlost [km/h] | 198 | 206 | 196 | 209 |
Dostupné verze | 4x4, 4x2 | 4x4 | 4x4,4x2 | 4x4 |
Zdroj: Škoda Auto |
Dvoulitrové TSI naladěné na 132 kW bude mít sedmistupňové DSG (DQ500), ovšem dodávané výhradně s pohonem všech čtyř kol zajišťovaným mezinápravovou spojkou Haldex páté generace. U čtrnáctistovky si budete moci vybrat, zda se budou roztáčet všechna, nebo jen přední kola.
Tímto nabídka benzínových motorizací překvapivě končí, silnější verze dvoulitru, známá třeba ze superbu, se pro kodiaq nabízet nebude. A na sportovně laděnou verzi RS můžete rovnou zapomenout, jakkoliv v roce 2017 verze Sportline a později i varianta Scout (s bohatším oplastováním) a pak vrcholné luxusní provedení Laurin & Klement přijdou.
Dieselové motorizace zahrnují dvě verze dvoulitrového TDI o výkonu 110 a 140 kW. Slabší půjde kombinovat i s manuální převodovkou nebo se sedmistupňovým automatem, silnější varianta bude opět nabízena jenom coby čtyřkolka a se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Později dorazí rovněž dvoulitrové TDI naladěné na 82 kW.
Důraz na spojení auta a internetu
Důraz na konektivitu a možnosti propojení auta a internetu je zde znát. Přes mobil si můžete zjistit polohu auta, zda je zamčené, nahrát do něj mapy plánované cesty atd. Technicky je možné auto na dálku i odemknout či dokonce nastartovat, tuto vymoženost ale zatím automobilka nenabídne.
Nové je i tlačítko SOS pro přivolání pomoci; po jeho stisknutí se dovoláte na centrálu (provozuje ji soukromá společnost placená Škodou). V případě potřeby k vám vyjedou složky záchranného systému, které od vaší řídicí jednotky automaticky znají polohu auta a množství lidí na palubě. Při dopravní nehodě se pomoc zavolá automaticky.
Velmi příjemný je příplatkový multimediální systém s 8,5palcovým barevným dotykovým displejem. Hezky vypadají fotorealistické mapy dodávané společností Google.
Celkově byl kladen velký důraz na konektivitu – kromě počasí si tak můžete vyjet třeba seznam čerpacích stanic ve vašem okolí, včetně nabízených cen za palivo. V režimu on-line auto poradí i s aktuální dopravní situací.
Objednávky od konce září
S kodiaqem má Škoda velké plány i v Číně. Od ledna bude velké SUV vyrábět závod v čínském Ningbo, později přijde i hybridní verze a verze kupé. Prozatím pouze pro tento obří asijský trh - největší, jaký Škoda má.
Na pařížském autosalonu bude zveřejněna prodejní cena, zákazníci si budou moci auto začít objednávat. Podle našich informací by nejlevnější verze měla stát přibližně 630 tisíc korun, první dodávky pro české zákazníky lze očekávat od února příštího roku.
Anketa
Zajímavosti ke Škodě Kodiaq
Zahájení výroby: říjen, 2016 (Kvasiny, Česká republika), později výroba v Číně (začátek roku 2017)
Doba vývoje: 3,5 roku, interní kód SK 326, během testů prototypy najezdily 2 000 000 km
Hmotnost vozu: 1450 - 1908 kg
Velikost kol: 17, 18, 19 a 20 palců
Světlá výška a terénní možnosti: 194 mm, přední nájezdový úhel 22°, zadní 23,1°, přechodový 19,7°
Užitečná hmotnost: 650 - 710 kg
Velikost zavazadelníku: 720 - 2 065 litrů (5místná verze), 630-2 005 l (7místná verze)
Čtyřválcový motor 1.4 TSI bude mít vypínání poloviny válců (ACT), verze 4x4 tuto finesu šetřící palivo (cca 0,5 l/100 km) nedostane. Motor 2.0 TSI má prodlouženou expanzi (Millerův cyklus)
Objem palivové nádrže: 58 litrů (4x2), respektive 60 l (4x4)