Článek
Škoda Karoq nahrazuje model Yeti, první SUV od Škody, které na trh přišlo v roce 2009. Proti němu je nový model o dost větší. Na délku je to o celých 160 mm, na šířku o rovněž nikoliv nepodstatných 35 mm a logicky je větší i rozvor náprav o 60 mm. Znamená to délku 4382 mm, šířku 1841 mm a rozvor náprav 2630 mm. Jediným parametrem, kde došlo ke snížení, je výška. Ta již není 1645, ale je o rovných 40 milimetrů nižší.
Proti kodiaqu je karoq o podstatných 315 mm kratší. Nabízí se výhradně v pětimístném provedení, zadní sedačky ale mohou být za příplatek posuvné o 50 milimetrů. Zadní sedačky, na přání třístupňově vyhřívané, je možné sklopit do roviny či vyjmout.
Karoq jezdí na minimálně 16palcových kolech, maximem je pak průměr 19 palců. Verze bez pohonu všech kol mají podvozek tvořený zadní torzní příčkou, všechna provedení 4x4 mají čtyřprvkovou zadní nápravu.
Pro verze s motorem 1,5 TSI a 2,0 TDI (obě verze) se za příplatek nabízí i adaptivní podvozek DCC s komfortním a sportovním režimem. Na výběr je i režim off-road, kdy protiprokluzový systém ASR přináší větší prokluz a elektronická závěrka diferenciálu EDS reaguje ostřeji. Nechybí ani asistent pro sjíždění prudkých svahů.
Zavazadelník nabídne v základním uspořádání 521 litrů. Při sklopených zadních sedadlech vzroste objem na 1630 l. S volitelně dodávaným systémem zadních sedadel VarioFlex je velikost zavazadelníku flexibilní (na základě posunu zadních sedaček) – konkrétně 479 až 588 litrů. Pokud sedačky z vozu vyjmete, činí objem zavazadlového prostoru 1810 litrů.
Technicky spřízněným sourozencem karoqu je Seat Ateca. Ta má stejný technický základ a vyrábí se rovněž v Kvasinách. Prodává se od července 2016. Karoq ji v některých ohledech nezapře, má však některé funkce, které Ateca nemá. Třeba posuvné zadní sedačky. Nabídka motorizací je totožná, až na motor 1,5 TSI. Ateca používá ještě starší agregát 1,4 TSI (110 kW/150 k). V Česku model Ateca stojí nejméně 470 tisíc korun.
Porovnání Škody Karoq a Seatu Ateca | ||
---|---|---|
Model | Karoq | Ateca |
Délka | 4382 mm | 4363 mm |
Šířka | 1841 mm | 1841 mm |
Výška | 1605 mm | 1615 mm |
Rozvor | 2630 mm | 2638 mm |
Zavazadelník | 521 l | 510 l |
Nechybí ani šikovná věc, pokud jezdíte s přívěsem: zadní tažné zařízení lze vyklopit stisknutím tlačítka. A kufr lze otevřít i „kopnutím” pod vozidlem (za předpokladu, že u sebe máte klíče).
Základem jsou halogenové světlomety (žárovky typu H7), za příplatek bude k dispozici Full LED, jako má kodiaq. Vzadu jsou pak diody vždy (kromě parkovacího světla a ukazatelů směru).
Nový je rovněž digitální přístrojový štít, který bude za příplatek a zatím jej nemá ani superb. Namísto otáčkoměru či rychloměru si můžete promítat třeba údaje z navigace.
Nabídka asistenčních systémů zahrnuje adaptivní tempomat (ACC), jenž využívá data z radaru, udržuje zvolenou rychlost a požadovaný odstup od vozu před sebou. Dále Emergency Assist – v případě kolapsu řidiče sám zastaví vozidlo. Dále nechybí asistent pro rozjezd do kopce, Front Assist (nouzové brzdění ve městě před překážkou), v rychlostech od 10 do 60 km/h sám spustí nouzové brzdění před chodcem.
Nový je i detektor tzv. mrtvého úhlu Blind Spot Detect a asistent pro vyjíždění z parkovacích míst Rear Traffic Alert. A nechybí ani asistent pro udržování v jízdním pruhu (Lane Assist), známý i z dalších škodovek – asistent pro jízdu v pruzích .
Pět motorizací, benzínové zatím jenom dvě
Nabídka motorizací zahrnuje dva benzínové a tři dieselové agregáty. Hybridní provedení v nabídce prozatím nebude. Základem je litrové tříválcové TSI o výkonu 85 kW. To lze koupit výhradně s pohonem přední nápravy, a to jak se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, tak sedmistupňovým automatem DSG. Benzínovou patnáctistovku TSI (110 kW) pořídíte i ve verzi 4x4, ale pouze se samočinnou převodovkou.
Benzínové motorizace pro Karoq | ||
---|---|---|
motor | 1,0 TSI | 1,5 TSI |
výkon [kW/k] | 85 / 115 | 110 / 150 |
toč. moment [Nm] | 200 | 250 |
0-100 km/h [s] | 10,6 | 8,4 |
nej. rychlost h [km/h] | 187 | 204 |
komb. spotř. [l/100 km] | 5,2 | 5,1 |
Naftové motory zastupuje 1.6 TDI (85 kW), dodávané výhradně s pohonem předních kol (s manuální i automatickou převodovkou). Dále následuje dvoulitrové TDI (110 kW), což je jediná motorizace, kterou dostanete v kombinaci manuální převodovka a pohon všech čtyř kol.
Vrcholem je pak 2.0 TDI o výkonu 140 kW, dodávané výhradně s pohonem všech čtyř kol, jenž je realizován mezinápravovou spojkou Haldex V. generace. Benzínová patnáctistovka není k dostání s přímo řazenou převodovkou a pohonem všech čtyř kol.
Naftové motorizace pro Karoq | |||
---|---|---|---|
motor | 1,6 TDI | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
výkon [kW/k] | 85 / 115 | 110 / 150 | 140 / 190 |
toč. moment [Nm] | 250 | 340 | 400 |
0–100 km/h [s] | 10,7 | 8,9 | 7,8 |
nej. rychlost h [km/h] | 188 | 207 | 211 |
komb. spotř. [l/100 km] | 4,5 | 4,4 | 5,3 |
Příští rok mladoboleslavská automobilka ukáže deriváty Karoq Scout, Sportline a nejluxusnější provedení Laurin & Klement. Sportovní provedení RS se neplánuje, v případě většího kodiaqu ho ovšem na trh automobilka uvede.
Výroba karoqu začne v Kvasinách na přelomu června a července, jako první se dočkají zákazníci z Česka, a to koncem září.
Anketa
Proč Škoda Karoq?
Inspiraci pro jméno Škoda Karoq podle firemní legendy dodali – stejně jako tomu bylo už u modelu Kodiaq – obyvatelé ostrova Kodiak. Odlehlé souostroví, které leží u jižního pobřeží Aljašky na 57. stupni severní šířky a na 153. stupni západní délky, fascinuje svou divokou nedotčenou přírodou.
Tamní původní obyvatelé z kmene Aleuťanů ve svém jazyce označují automobily slovem „Kaa‘Raq“. „Ruq“ znamená šíp, který je i ústředním motivem loga Škody. Z kombinace obou slov pak vzniklo jméno nového SUV škodovky.
Chystané malé SUV od Škody bude mít na konci svého jména rovněž písmeno „q”. Zda bude prvním písmenem „k” zatím nabylo rozhodnuto. Všechna SUV od Škody ale budou končit na „q”, stejně jako SUV od Audi mají coby písmeno „Q” (Q3, Q5, Q7 atd.). Opel zase u SUV používá písmeno „X” na konci, BMW označuje svá SUV písmenem „X” (X1, X3, X5).