Článek
Automobilový svět za posledních šedesát let udělal velké množství kotrmelců. Když ale řekneme, že se novinka oficiálně představila 1. března, načež výstavní premiéru si odbude na ženevském autosalonu, zní to velmi moderně.
Takový přístup k premiéře modelu Felicia zvolila už v roce 1959 mladoboleslavská Škoda. Premiéra se odehrála 1. března v Lipsku, Ženevská motorshow otevřela své brány o dva týdny později.
Od 4. dubna pak byly tři exempláře prezentovány na newyorském výstavišti Coliseum. Uvedení do prodeje v USA, tehdy zemi s největší automobilovou produkcí na světě a zároveň s největším automobilovým trhem, bylo pro všechny značky otázkou prestiže. Za předchůdce se považuje otevřený vůz Š 450 z roku 1957.
Padesát koní pro radost stačilo
Výroba Felicie už v roce 1959 probíhala v závodě v Kvasinách. K významným technickým inovacím oproti zmíněnému předchůdci patřily nová přední náprava s vinutými pružinami namísto příčného listového pera, přenos vibrací z podvozku s centrálním páteřovým trámem do celokovové karoserie omezily masivnější pryžové silentbloky. Přibyly i účinnější asymetrické světlomety.
Kromě standardní textilní stahovací střechy nabídku doplnil laminátový hardtop, vážící 27 kg. Pokud jde o technické parametry, v základním provedení měla Felicia pohotovostní hmotnost 930 kg, při rozvoru 2390 mm byla 4065 mm dlouhá. Kromě čtyř osob přepravila až 320 l zavazadel.
Řadový benzinový čtyřválec s ventilovým rozvodem OHV dával z objemu 1089 cm3 výkon 50 k (36,8 kW) při 5500 otáčkách, točivý moment 74,5 N.m byl dostupný od 3500/min. Na patnáctipalcových pneumatikách kabriolet dosahoval rychlosti 130 km/h, průměrná spotřeba se pohybovala kolem 9 litrů na 100 km.
Facelift u jezera a konec jedné éry
Kabriolet s líbivými tvary slavil okamžitě úspěch, již v roce 1959 se vyvezlo téměř 70 % z 3251 vyrobených vozů. V březnu 1961 se rovněž v Ženevě představil facelift. Kromě jemnější přední masky zaujaly především kapkovité zadní svítilny ve zvýšených blatnících, přibyly lůžková úprava interiéru, nová přístrojová deska ze sklolaminátu „Polytex“ byla čalouněna černou koženkou. Vyklápěcí zadní boční okénka laminátového hardtopu zlepšila odvětrání interiéru. Upraven byl i motor, který tak nabídl téměř o dva kilowatty více.
Spolu s první Octavií byla Felicia v roce 1964, kdy byla výroba ukončena, symbolem konce klasických škodovek na rámovém podvozku a s klasickou koncepcí pohonu. Nástupce v podobě 1000 MB už nastolil novou éru. Krásný kabriolet se ale u Škody od té doby v portfoliu sériově neobjevil.