Článek
Byl to právě model Favorit, který zažehl zájem Volkswagenu o automobilku Škoda. A když ji pak po revoluci odkoupil, začal hned pracovat na novince, která z Favoritu sice vycházela, ale byla výrazně jiná, a pro co největší odlišení dostala i nové jméno - Felicia.
Dá se namítnout, že tohle jméno používal už kabriolet prodávaný v letech 1959-1964, ale když tohle slovo dnes řeknete, publikum napadne spíš onen vůz z půli 90. let.
Jedním z hlavních vylepšení na Felicii oproti Favoritu bylo zlepšení kvality zpracování a optimalizace výrobních metod - hlavně s tím pomáhal Volkswagen. Co se ale zlepšit nepovedlo, je náchylnost ke korozi - nezrezlá Felicia je dnes vzácností.
Felicie se vyráběly v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách, a to ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Van plus a Fun.
Montovaly se i v bosenském Sarajevu a v polské Poznani. Model kombi vstoupil na trh v červnu 1995, v srpnu téhož roku zahájila automobilka výrobu užitkové varianty pick-up.
Základní pohonnou jednotkou felicií byl benzinový motor o objemu 1289 ccm ve výkonových variantách 54 a 68 koní. Od roku 1996 měl tento motor vícebodové vstřikování paliva.
Od roku 1995 byl v nabídce navíc benzinový motor 1,6 MPI o 75 koních a atmosférický vznětový motor 1,9 D s výkonem 64 kW, oba z produkce koncernu VW. Byly ale na příď vozu těžké, což znamenalo problémy s přední nápravou.
Nová Škoda Octavia bude odhalena začátkem listopadu
Felicia získala hned v roce svého uvedení na trh titul Auto roku v ČR a byla velmi úspěšná i u zákazníků - a to nikoliv proto, že by nic moc jiného nebylo k mání, jako tomu bylo za předrevolučních dob.
Celkem se vyrobilo 1 401 489 vozů, z čehož 915 843 kusů bylo hatchbacků. Kombíků vzniklo 351 905 kusů a zbytek připadl na různé další varianty, jako pick-up, VanPlus nebo dnes velmi ceněnou verzi Fun, žlutý pick-up s výklopnou zádí kabiny, která zpřístupnila dvě nouzové sedačky. Těch vznikly jen jednotky tisíc kusů.
V základu nebyl ani posilovač řízení - nejlépe vybavené vozy postupem času dokázaly nabídnout kromě posilovače i ABS, až čtyři airbagy, klimatizaci, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla nebo kožené čalounění. Vrcholový stupeň výbavy se jmenoval Laurin & Klement, stejně se označují špičkově vybavené škodovky dodnes.
Felicia byla důležitým milníkem v historii značky i tím, že konstruktérům dala čas na vývoj nových moderních modelů v koncernovém stylu (a kvalitě) v souladu se strategií sdílených společných modulů. K těm patří i model Fabia, který se ve své první generaci začal vyrábět v prosinci roku 1999. Konec výroby Felicie ale přišel až později, v roce 2001.