Hlavní obsah

Škoda Auto prodlouží výrobu menších modelů se spalovacími motory

Škoda Auto prodlouží výrobu modelů Fabia, Kamiq a Scala do konce desetiletí. Důvodem je i pomalejší přeměna na elektromobilitu oproti předpokladům a velká poptávka ve světě.

Foto: Škoda

Škoda Fabia Monte Carlo

Článek

Podle původních očekávání automobilky měla být výroba ukončena dříve, ale transformace na elektromobilitu nepostupuje tak rychle. Výroba modelů Kodiaq, Superb a Octavia bude pokračovat i po roce 2030, řekl pro Seznam Zprávy v rozhovoru šéf Škody Auto Klaus Zellmer.

Důvody pomalejšího přechodu na elektromobilitu jsou podle Zellmera mimo jiné ceny, nabíjecí infrastruktura, nálada spotřebitelů nebo jejich preference. „Spotřebitelé jsou velmi citliví na cenu. I proto je opravdu důležité trefit se s modelem pod hranici 20 000 eur (v přepočtu půl milionu korun). Když se ale podíváte na model Fabia, v některých evropských zemích začíná na 15 000 až 16 000 eurech. To je stále čtvrtinový rozdíl proti nejlevnějšímu plánovanému elektromobilu,“ uvedl šéf automobilky.

Bateriové elektromobily jsou oproti autům s konvenčním pohonem dražší, důvodem jsou především ceny surovin, a zejména baterií. „Čtyřicet procent ceny elektromobilu tvoří baterie,“ doplnil Zellmer. Strategií automobilky bude i představení městského crossoveru Škoda Epiq v příštím roce s cenou kolem 25 000 eur, tedy 600 000 korun. „To je rozumná nabídka za kompaktnější městské SUV. Jsem přesvědčen, že tento vůz změní pravidla hry.“

V rozhovoru Zellmer také řekl, že by si nevsadil na konec spalovacích motorů v roce 2035, nicméně pro automobilku je to plánovací předpoklad. „Mě upřímně ale neděsí to, že rok 2035 bude znamenat konec prodeje nových vozů se spalovacími motory. Daleko větší strach mám z toho, co se stane se všemi auty se spalovacími motory, která budou stále na trhu. Nemáme pro ně řešení, které by snižovalo emise CO2,“ dodal šéf Škoda Auto. Pokud se legislativa ze současného roku 2035 posune, bude podle něj záležet na tom, jak budou reagovat spotřebitelé.

Podle automobilového experta EY Petra Knapa Škoda Auto logicky reaguje na měnící se situaci na trhu. „Od loňského roku vidíme v Evropě, ale nejen tady, razantní zpomalení růstu podílu nových elektromobilů na prodejích. Automobilky teď obecně mění své produktové plány v reakci na poptávku. Stále ale musí brát v potaz požadované průměrné emise CO2 na registrovaný vůz, aby neplatily výrazné pokuty,“ sdělil ČTK Knap.

Škoda Auto cla na čínské elektromobily nevítá, negativní dopady převažují

AutoMoto

Interiéry škodovek bude navrhovat někdejší designér čínské automobilky Nio

AutoMoto

Výběr článků

Načítám