Článek
Nové logo mladoboleslavské automobilky se dramaticky neliší od toho stávajícího. Ústředním motivem je znovu okřídlený šíp v kruhu, ovšem s plochým, modernějším designem bez 3D efektu, jak je to dnes v digitální éře moderní.
Takové logo se ovšem bude objevovat spíše na propagačních materiálech nebo u prodejců, kteří „převléknou“ své prodejny v následujících letech. Na automobilech bude Škoda již používat výhradně nápisy. Právě nápis Škoda má jiný font a háček na Š graficky integrovaný do horní části písmene. Podle zástupců automobilky takové řešení pomůže ve srozumitelnosti značky napříč světem a zároveň zachovává tradici.
„S naší novou firemní identitou posouváme vzhled celé značky na vyšší úroveň. Vyvíjí se nejen naše produktové portfolio, ale také naši zákazníci. A my to vnímáme jako ideální příležitost, jak značku přizpůsobit desetiletí transformace a upravit její vzhled potřebám a očekáváním zákazníků. Naše nová korporátní identita podtrhuje moderní a osobitý design a jasně ukazuje náš přístup, který je v první řadě digitální,“ řekl člen představenstva Martin Jahn.
Anketa
Při návrhu vzniklo podle automobilky až 165 různých verzí loga, které hodnotilo mimo jiné 2200 respondentů z klíčových trhů, mezi které Škoda řadí Českou republiku, Německo, Itálii, Norsko, Indii a Izrael.
Škoda má i dvě nové korporátní barvy, smaragdovou a takzvanou elektricky zelenou.
Nové logo a identita se na automobilech začne objevovat v roce 2024. Ponesou jej i tři nové elektromobily, které Škoda představí do roku 2026. Včetně malého modelu, kompaktního crossoveru a sedmimístného vozu.
Vision 7S aneb Takto budou vypadat škodovky
Jedním ze zmíněných nových elektromobilů bude i sedmimístné SUV, jehož podobu napovídá koncept Vision 7S. Vzhledem k tomu, že uvedení tohoto vozu je ještě poměrně daleko, reprezentuje studie zatím především nový designový jazyk automobilky.
„Vylepšili jsme osvědčené přednosti a odvážně jsme se vydali na novou cestu. Minimalistický funkční design navozuje pocit bezpečí a vyzařuje sílu. Budoucí vozy portfolia značky Škoda budou zároveň velmi aerodynamické,“ říká šéfdesignér Oliver Stefani.
Jde o poměrně velké SUV, které zaujme detaily. Úzké přední světlomety se čtyřokou tváří zasahují hluboko do boků a jsou uspořádány ve dvou řadách nad sebou. Světlomety mají poprvé u škodovky design ve tvaru písmene T. Takový tvar mají také LED zadní světla. I zde horní linie světel zasahuje až k blatníkům.
Výrazným prvkem studie jsou robustní přední a zadní nárazníky z odolných recyklovaných kusů starých pneumatik. Stejný materiál byl použit i na obložení podběhů kol. V předním nárazníku se nachází sedm vertikálně uspořádaných otvorů pro přívod vzduchu, kterými je vzduch veden k chladiči a brzdám.
V zadním nárazníku je devět vertikálních výdechů vzduchu. Uprostřed předního a zadního nárazníku je umístěn ovládací prvek lakovaný v zářivě oranžové barvě. Lze jej vytáhnout jako háček a v případě potřeby zvenčí bezpečně přerušit tok vysokonapěťového proudu ve voze. Výrazným prvkem je trojúhelníkový D sloupek zasahující do zadní části vozu, který má ve spodní části nový nápis.
„Minimalistický interiér je prostorný a navozuje pocit bezpečí, který ještě umocňuje kombinace světlých a tmavých materiálů,“ řekl Stefani.
Použité materiály neobsahují kůži, většina z nich pochází z udržitelných zdrojů. Jedním z příkladů je podlaha studie, která je rovněž vyrobena z recyklovaných kusů starých pneumatik. Udržitelné jsou také ozdobné prvky v interiéru. Ty jsou natřeny jemnou matnou kovovou vrstvou. I použité látky jsou vyrobeny ze 100% recyklovaných polyesterových přízí.
Vůz nabízí dvě různé konfigurace interiéru. Otočná centrální dotyková obrazovka a posuvné ovládací prvky se orientují pro řízení či odpočinek. V režimu Jízda jsou všechny ovládací prvky v základní poloze blízko řidiče a centrální 14,6" dotykový displej je otočen vertikálně, aby byl v dosahu a bylo možné snadno pracovat s informacemi.
Režim Relax lze aktivovat při nabíjení nebo při zastávce na odpočinek stisknutím tlačítka ve středové konzole. Při tomto režimu dochází k proměně interiéru. Volant a přístrojová deska se posunou dopředu dále od řidiče a spolujezdce a dojde tak k vytvoření velkorysého prostoru.
Sedadlo řidiče a spolujezdce se otočí směrem dovnitř a sklopí se dozadu, což zajišťuje více pohodlí a také volný výhled na centrální obrazovku pro cestující na zadních sedadlech. Sedadla ve druhé řadě se také sklopí dozadu. Obrazovku se v tomto režimu otáčí do horizontální polohy.
Škoda Enyaq Coupé RS iV vs. Volkswagen ID.5 GTX: Není vrabčák jako vrabčák
Zajímavá je pozice dětské autosedačky, která je umístěna proti směru jízdy na nejbezpečnějším místě ve voze. Je integrována do středové konzole, která je prodloužena až k druhé řadě sedadel. Idea je taková, že dítě je tak lépe chráněno a cestující ve druhé řadě ho mají neustále na očích. Na přání přenáší vnitřní kamera umístěná v zadní části střechy obraz dítěte na centrální displej infotainmentu. Řidič a spolujezdec tak mají vždy přehled o svých dětech.
O technice konceptu toho automobilka příliš neprozrazuje. Stejně jako enyaq a další budoucí elektromobily od Škody je postaven na modulární platformě pro elektromobily MEB koncernu Volkswagen. Má baterii s kapacitou 89 kWh, která umožňuje dojezd více než 600 km v režimu WLTP.