Článek
„Vyrovnávací cla nejsou obecně vhodná pro dlouhodobé posílení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu – odmítáme je. Načasování rozhodnutí Evropské komise je nešťastné vzhledem k současné slabé poptávce po vozidlech BEV v Německu a Evropě. Negativní dopady tohoto rozhodnutí převažují nad případnými přínosy pro evropský automobilový průmysl,“ sdělil Kotera.
Koncern Volkswagen včetně Škody Auto podle něj usiluje o otevřenou obchodní politiku. „Evropa potřebuje regulatorní prostředí, které posílí automobilový průmysl při přechodu na e-mobilitu a klimatickou neutralitu. Věříme našim produktům a v naše schopnosti inovovat. Koncern Volkswagen a Škoda Auto sebevědomě přijímají rostoucí mezinárodní konkurenci, včetně konkurence z Číny, a vnímají ji jako příležitost,“ doplnil Kotera.
Obavy z negativních dopadů vyjádřilo také Sdružení automobilového průmyslu, které zastupuje tuzemské automobilky. Možné uvalení obchodních cel na dovoz elektromobilů z Číny problémy s čínskou konkurencí neřeší a můžou se ukázat naopak jako kontraproduktivní, uvedlo dnes sdružení. Jeho zástupci se domnívají, že Čína začne vůči Evropě i USA uplatňovat odvetná opatření a nynější napjaté obchodní vztahy se dál zhorší.
Cla by podle Evropské komise začala platit od 4. července. Čína chystaná opatření kritizuje.