Článek
Psal se rok 1994 a Renault ze svého oblíbeného modelu Espace postavil MPV, které dodnes můžeme směle označit za nejšílenější vůz této kategorie. Měl totiž vidlicový desetiválec z formule 1 a se čtyřmi lidmi na palubě dokázal uhánět přes 300 km/h. Samozřejmě, nikoliv po veřejných silnicích, bohužel.
Poskočme o 27 let do budoucnosti, do roku 2021, k práci grafiků Alexandra Gourauda a Laurenta Schmidta. Ti se nechali zlatou čtyřkolovou bláznivinou inspirovat a navrhli její znovuzrození na základech současného espacu.
Podobně jako u původního kusu ze sériového auta zůstala jen horní část karoserie. Ta spodní je kompletně nová s odhaleným karbonem, karbonovými koly a ohromným křídlem na střeše, třebaže oproti originálu menším a bez oranžových majáků.
Vrátíme-li se na chvíli do skutečného světa, nad espacem visí Damoklův meč. Stálice značky Renault, která se prodává už od roku 1984 a spolu s Chryslerem Voyager stála u zrodu kategorie MPV, v dohledné době může podlehnout rostoucím preferencím vozů třídy SUV.
Pokud by se tak skutečně stalo, reinkarnace kousku s motorem z formule 1 by byla úchvatným rozloučením. Už by to sice nebyl desetiválec, nýbrž 1,6l přeplňovaný šestiválec, a také by vůz musel mít loga Alpine, protože tak se nově přejmenovala stáj Renault F1. Šílené otáčky a ještě šílenější výkon by nicméně zůstaly.
Původní Espace F1 se v roce 1994 odhalil na autosalonu v Paříži. Místo původních až osmi sedaček se do interiéru nastěhovaly čtyři skořepiny s vícebodovými bezpečnostními pásy. Motor nebyl před přední nápravou, nýbrž mezi zadními sedadly pod průhledným krytem.
Byl to 3,5l desetiválec z monopostu Williams-Renault FW15C z roku 1993 a dával 820 koní, které přes šestistupňovou sekvenční převodovku posílal na zadní kola. Dokonce se i startoval externím startérem, jako u formulí, jak ukazuje archivní video.
Stovku zvládl za 2,8 sekundy, na dvoustovku zrychlil za 6,9 s a nejvyšší rychlost byla 300 km/h. A samozřejmě nesměl na silnice a také se nikdy nevyráběl sériově, za pomoci automobilky Matra tehdy vznikl jen jeden kus.