Hlavní obsah

Sezona elektrokol se blíží, nepodceňte přípravu

5:45
5:45

Poslechněte si tento článek

S příchodem teplejšího počasí se na silnice vracejí nejen motorkáři, ale i cyklisté a milovníci elektrokol. Připomeňme si proto několik základních věcí, na které je dobré myslet.

Foto: Pražská energetika, a.s.

Ilustrační foto

Článek

Elektrokola se v posledních letech těší stále větší popularitě, neboť usnadňují každodenní cestování a umožňují pohodlně zdolávat ještě větší vzdálenosti. Podobně jako klasická kola přitom na začátku sezony vyžadují údržbu, která zajistí jejich spolehlivý, a především bezpečný provoz.

Příprava

Ideální je začít s přípravou už na konci předchozí sezony. „Kolo je dobré důkladně umýt a uložit do vhodných prostor, kde nebude vystaveno extrémním podmínkám. Důležité je také na konci sezony nabít baterii na úroveň cca poloviny kapacity, to může výrazně zpomalit její stárnutí,“ doporučuje specialista na elektrokola z Pražské energetiky Jaroslav Botek.

Na začátku nové sezony je nutné podobně jako u kteréhokoliv jiného jízdního kola také zkontrolovat stav pneumatiky včetně opotřebení, popraskání stářím a důležité je také dohustit je na předepsaný tlak. Vhodné je rovněž zkontrolovat ráfky kol, výplet a dotažení všech šroubů.

Elektromotor samotný je poměrně jednoduché zařízení, které v elektromobilech ani elektrokolech nepotřebuje větší údržbu. „Totéž platí i pro akumulátor,“ doplňuje Jaroslav Botek. S diagnostikou a případnou opravou obou zařízení většinou pomůže odborný servis výrobce.

Dalším klíčovým komponentem jsou brzdy, které jsou kvůli vyšší hmotnosti elektrokol vystaveny vyšší zátěži. Pokud brzdy nemají správný výkon, očistěte je od mastnoty a v případě potřeby vyměňte destičky.

Vyššímu namáhání je ale vystaven i řetěz, který je rovněž třeba zkontrolovat, vyčistit a správně namazat doporučeným mazivem pro elektrokola, které počítá s vyšším namáháním. Také u elektrokol je potřeba mít vhodnou výbavu, jako je sada na opravu defektu, pumpička a předepsané osvětlení.

Foto: PRE

Elektrokola jsou těžší něž běžná jízdní kola. Některé více zatěžované komponenty tak potřebují důslednější servis.

Navzdory veškeré péči však i elektrokola stárnou, a to zejména technologicky. S příchodem jara přitom může být výměna elektrokola výhodnější, zejména díky různým akcím například na loňské modely, kde se mohou slevy pohybovat až kolem padesáti procent.

„Výhodou je, že vývoj elektrokol jde neustále dopředu, takže pokud někdo ještě před sezonou třeba uvažuje o kole novém, má určitě z čeho vybírat. S výběrem kola rádi pomůžeme v našem Centru služeb PRE v Praze,“ říká Jaroslav Botek.

Cestování

Pokud se chystáte se svým elektrokolem cestovat za využití automobilu, doporučujeme věnovat řádnou pozornost výběru nosiče na kola.

„Elektrokola jsou sice těžší, ale se správným nosičem nebo uchycením je jejich převoz úplně bez problému,“ říká specialista z Pražské energetiky. „S ohledem na vyšší hmotnost elektrokola se všeobecně doporučuje volit spíše nosiče na tažné zařízení, kam se elektrokola umisťují pohodlněji než na střechu,“ dodává Botek.

Foto: Škoda Auto

Nosič kol na tažném zařízení

S tím ovšem souvisí nutnost pohlídat si hmotnosti. U automobilu, respektive jeho tažného zařízení, je dobré znát jeho nejvyšší svislé zatížení. Od této hodnoty je pak nutné odečíst hmotnost samotného nosiče a zbývající kapacita připadá na elektrokola.

U těchto nosičů navíc obvykle dochází k zakrytí registrační značky, za což hrozí v Česku i jinde v Evropě vysoké pokuty. Značku lze sice přesouvat, nejelegantnějším řešením je ale pořízení třetí registrační značky, kterou za poplatek vydávají dopravní úřady.

Pokud se rozhodnete umístit elektrokola (nebo klasické jízdní kolo) na střechu automobilu, pamatujte na to při vjezdu do garáží a nízkých podjezdů. Vůz se navíc stane náchylnějším na boční vítr, změní se těžiště a výrazně může vzrůst i spotřeba. Na změnu rozměrů je ale potřeba pamatovat i s elektrokoly umístěnými na tažném zařízení, a to zejména při předjíždění a parkování.

Foto: PRE

Začátek sezony může být příležitostí k výhodnému nákupu nového elektrokola, loňské modely totiž často procházejí výrazným zlevněním.

Pokud máte dostatek prostoru v kabině, lze elektrokolo uložit i do vozu, a to často jen při sundání předního kola. Nezapomeňte ovšem na bezpečné zajištění nákladu, aby v případě nečekaných situací kolo nezačalo putovat po autě. Navíc tak můžete zabránit i jeho poškození či omlácení během jízdy.

Pozor na hmotnost i alkohol

Při jízdě pak pamatujte, že elektrokolo sice umožní snáz dosahovat vyšších rychlostí (až 25 km/h), jeho vyšší hmotnost ale může představovat výzvu při prudkém brzdění či zatáčení a počítat je třeba také s delší brzdnou dráhou.

Dbejte také na vlastní síly a zbytečně se nepřeceňujte, abyste při vybití baterie byli schopni se bezpečně vrátit. Případně se na cestu dobře připravte a předem si zjistěte možnosti nabíjení elektrokola, s čím mohou pomoci i Mapy.cz, které mají vlastní přehled nabíječek.

V neposlední řadě pak pouze připomínáme, že alkohol nepatří za volant ani za řídítka motocyklu, elektrokola či obyčejného kola. Cyklistům pod vlivem alkoholu sice nehrozí odebrání řidičského průkazu ani body, pokud ale nadýchají do 1 promile, mohou platit pokutu až 25 000 korun. Nad touto hranicí už pokuta dosahuje až 50 000 korun.

Výběr článků

Načítám