Hlavní obsah

Senát se zřejmě připojí k výhradám poslanců a vlády vůči emisní normě Euro 7

Senátoři se zřejmě připojí k výhradám poslanců i vlády vůči nově připravované emisní normě Euro 7. Automobilky hovoří o tom, že by auta v jejím důsledku mohla zdražit o desítky až stovky tisíc korun.

Foto: Ford

Ilustrační foto

Článek

Norma Euro 7 má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, čímž má podle Komise zabránit řadě souvisejících předčasných úmrtí.

Dva senátní výbory se však usnesly na tom, že pokud nebude návrh zásadně přepracován, může zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v ČR a způsobit vážné ekonomické i sociální dopady.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) již dříve řekl, že norma je pro Česko nepřijatelná. Senát se má návrhem příslušného evropského nařízení zabývat ve středu. Jeho stanovisko by měla obdržet i Evropská komise.

„Nepřijatelné,“ odmítá Kupka emisní normu Euro 7. Chce o ní diskutovat v Bruselu

Domácí

Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později. Cílem normy je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

Senátní hospodářský výbor i výbor pro záležitosti EU shodně podpořily rámcovou pozici vlády, která obsahuje řadu výhrad. Výbory vyjádřily obavu, že navržené požadavky můžou zdražit a snížit dostupnost některých modelů.

Tím by ve svém důsledku omezily příspěvek normy Euro 7 ke zlepšení ovzduší a snižování emisí ze silniční dopravy v EU, protože vysoká pořizovací cena vozidel může odrazovat spotřebitele od nákupu nových vozidel a tím zpomalovat obnovu vozového parku.

Senátní výbor pro EU doporučuje odložit termíny účinnosti nové normy minimálně o čtyři roky, výbor pro hospodářství navrhl odklad nejméně o dva roky. Současné termíny podle nich neodrážejí dobu vývoje nového motoru a nenabízejí výrobcům automobilů dostatek času pro přizpůsobení se novým požadavkům.

Evropský parlament definitivně schválil nulové emise pro nová auta od roku 2035

AutoMoto

Také podle dřívějšího vyjádření ministra Kupky by norma měla poskytnout jednotlivým výrobcům dostatek času na to, aby vůbec měli k dispozici dostupné technologie, jako jsou třeba nízkoemisní brzdy nebo senzory sledující množství emisí za jízdy.

Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 %, u pevných částic o 13 %. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 % emisí oxidů dusíku a 39 % pevných částic.

Evropská komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, podle automobilek to však bude mnohonásobně více. Například menší modely Škody, jako jsou Scala, Kamiq nebo Fabia, se však podle slov ředitele vnějších vztahů Škody Michala Kadery z minulého týdne dostanou na cenovou úroveň, za kterou budou pro zákazníky neprodejné.

Zatímco nyní modelová řada Škody začíná na úrovni 300 tisíc korun, tak by podle něho, aby byla vyrobitelná podle nových podmínek, podražila na 450 až 500 tisíc korun. „Zákazníci na tyto vozy nebudou mít,“ varoval.

Emisní norma Euro 7 může znamenat zdražování, varuje sdružení ACEA

AutoMoto

Výběr článků

Načítám