Článek
Nedávno představený Aventador LP780-4 Ultimae je posledním ryze spalovacím modelem italské značky Lamborghini. To ovšem neznamená, že by měl dvanáctiválec skončit – automobilka s ním počítá i do budoucna. Britskému magazínu Autocar to řekl její šéf Stephan Winkelmann.
Jeden z nových modelů se má odhalit ještě letos a má to být hybrid, který bude mít v útrobách dvanáctiválec a superkapacitory, nikoliv baterie, pro uchovávání elektřiny. Stejnou techniku využíval i Sián FKP 37, v roce 2019 odhalený speciální model s produkcí omezenou na desítky kusů.
Dvanáctiválec – a podle webu Motor1 nikoliv současný motor, označený L539, nýbrž úplně novou jednotku – bude mít i nástupce aventadoru, který by se měl ukázat v roce 2023. Ten by měl být plug-in hybridem.
„Superkapacitor (...) nesplňuje naše potřeby budoucí redukce emisí. V letech 2023–2024 hybridizujeme celou naši modelovou řadu, abychom do roku 2025 snížili emise CO2 o 50 %. Superkapacitory by tohle nezvládly,“ odpověděl Winkelmann na otázku, proč automobilka začne využívat baterie jako většina ostatních značek.
Totiž nedávno představený návrh přísnějšího plánu na snižování emisí CO2 – ten hojně diskutovaný, který má od roku 2035 de facto zakázat prodej nových aut se spalovacími motory – počítá mimo jiné i se zrušením výjimek z emisních limitů pro malé automobilky, které vyrobí 1000–10 000 aut ročně. Lamborghini spadá právě do této kategorie.
Lamborghini Aventador se po deseti letech loučí edicí Ultimae
Nebude plug-in hybrid problematický z hlediska hmotnosti? „Musíme mluvit o poměru výkonu ku hmotnosti, to je klíčový prvek,“ vyhnul se Winkelmann přímé odpovědi. „Je to o nastavení, o brzdách, o aerodynamice – spousta věcí, které musí pracovat dohromady, a jedna z nejdůležitějších je poměr výkonu ku hmotnosti,“ dodal. Z toho lze odtušit, že nástupce aventadoru bude těžký, ale taky hodně výkonný.
Zmíněný rok 2024 je rokem, kdy má přijít nástupce současného huracánu. Že bude hybridem, je v podstatě jasné, ale že přežije současný desetiválec, už méně. Winkelmann nevyloučil použití menšího motoru: „V12 je naší ikonou, to je velmi důležité zachránit. Zbytek, to uvidíme. (...) Vždycky ale budeme mít motory, které naše zákazníky i fanoušky příjemně překvapí.“
Šéf italské značky vkládá naděje i do syntetických paliv, ale předpovídá, že čtvrtý model značky bude elektromobil. „Nejde o typ pohonu, jde o emise, které vytvoříte. Ale zároveň předpovídáme čtvrtý model, který přijde v druhé polovině téhle dekády, a bude to první ryze elektrické auto,“ uvedl. Nebude to SUV jako urus, ovšem bude to „nejméně konfigurace 2+2, takže auto, které půjde používat denně,“ poodhalil Winkelmann typ karoserie chystaného elektromobilu. Materializace konceptu sedanu Estoque z roku 2008 se tedy asi nedočkáme.