Článek
Možná si říkáte, že automobilový průmysl už si prošel několika převraty, které stály enormní peníze, a přesto si tohle odvětví zachovalo příjemnou rozmanitost. Co se vlastnických struktur a jednotlivých koncernů týče, je svět aut na tak drahé spotřebiče, které produkuje, opravdu výjimečný.
Ovšem nyní, s náklady nejen například na rostoucí bezpečnostní nároky, přísnější nárazové zkoušky, emisní zátěž nebo prvky aktivní bezpečnosti, se to má začít pomalu měnit. Pro britský Autocar o tom hovoří šéf Aston Martinu, protřelý Andy Palmer. Ten je hlavou značky, která má se sdílením orgánů značné zkušenosti. Po spolupráci s Fordem například nyní bere pohonná ústrojí od Mercedesu-AMG.
Ovšem Palmer se nezmiňuje o pohonu, ale o náročnosti autonomního řízení. Tedy o systému, který potřebuje sice jen pár senzorů, ale o to více hodin programování a testování na každém konkrétním modelu. „Všichni vyvíjíme tu samou technologii a stojí nás to miliardy. To je nesmysl,“ říká Palmer.
„Tyto náklady jsou a budou pro spoustu automobilek neúnosné. Nevyhnutelné jsou tedy budoucí akvizice a aliance napříč průmyslem,“ vysvětluje Palmer. Dnes odborníci hovoří o čtrnácti velkých automobilových koncernech. Ty se však dál tříští například na čínské pobočky. Za účelem snížení vývoje na elektromobilitu a autonomní prvky řízení už oznámili spolupráci třeba i nesmiřitelní rivalové – BMW a Daimler.