Hlavní obsah

Sedíte za volantem správně? Jde o cit, zdraví i bezpečnost

Dovednosti šoféra začínají tím, jak si umí seřídit sedadlo a volant. Přirozený a správný posez umožní citlivé ovládání vozu, ale také předejde zdravotním potížím či umožní správnou funkci bezpečnostních prvků.

Foto: Škoda Auto

Ideální posez za volantem zahrnuje několik parametrů.

Článek

Odstrašujících příkladů sezení za volantem lze vidět každý den na silnicích více než dost. Například ležící řidiči v pozici takzvaně „na supermana”, tedy s rukou nataženou na vrchní část volantu a sedadlem položeným div že vidí na cestu, přitom nikdy nemohou být v krizových situacích tak přesní, nehledě na další faktory.

Po usazení je podstatné zvolit vhodnou výšku sedáku. Obecně platí, že čím níže sedadlo spustíme, tím lepší odezvu od auta budeme mít - tedy slangově, ale vcelku přesně řečeno cítíme pohyby auta pod zadnicí. Ovšem to platí jen v případě, že máme dobrý výhled na silnici, nižší postavy si sedadlo musí samozřejmě přizvednout.

Jak se zachovat při aquaplaningu? Podle experta hlavně nezatáčet

AutoMoto

V opačném extrému jde o to, že mezi hlavu a strop by se kvůli možnému převrácení měla vejít minimálně pěst, což ovšem nelze zaručit u každého typu vozu.

Sedadlo by mělo být v takové vzdálenosti, aby řidič dosáhl na všechny pedály pohodlně a během plného stlačení spojky či brzdy měl nohu lehce pokrčenou.

„Naopak je důležité, aby si nepřerušoval krevní oběh v noze, pokud se přisune příliš. To způsobuje křeče na delších trasách a necitlivé ovládání pedálů,” říká školitel šoférů Rolls-Royce Andi Mccan.

Zásadní je také seřízení opěradla. „Někdy uslyšíte o pravém úhlu opěradla – myslí se nikoliv s podlahou, ale se sedákem,“ vysvětluje Robert Šťastný, jeden ze členů týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto.

Foto: Škoda Auto

Správný sklon opěradla a nastavení výšky ukotvení bezpečnostních pásů zamezí i podklouznutí řidiče pod pásem při nehodě.

To, že při řízení nemáme ležet, je podle něj podstatné ze tří důvodů. Kromě bezpečného výhledu a zmiňovaného ovládání vozu také proto, že když máme mezi tělem a bezpečnostním pásem mezeru, pás nás při případném nárazu nezachytí a tělo má tendenci pod ním podklouzávat.

„Existuje pro to dokonce odborný termín submarining – tělo podjede a člověk se za pás chytí pod krkem a může se škrtit,“ říká odborník.

V neposlední řadě je důležité soustředit se na pozici volantu. Ten by měl být spíše výš, aby řidič viděl na přístrojovou desku a nezatáčel s věncem v klíně. V případě, že je vůz vybaven podélným posuvem, což už dnes naštěstí začíná být běžné ve všech kategoriích, vyšší postavy by toho měly využít a přisunout si jej blíže k hrudníku. Tak, aby se zápěstí dotýkalo věnce. Ovšem zároveň ne příliš k sobě, což se opět týká i bezpečnosti.

Foto: Škoda Auto

Volant se nebojte přisunout blíže tělu, ideálně by se mělo zápěstí dotýkat věnce.

„Ideální poloha totiž souvisí s časováním vzduchových pytlů; ty tělo nesmějí zachytit, když se naplňují, ani ve chvíli své maximální tvrdosti, nýbrž přesně v momentu, kdy se začnou vyfukovat,” říká Šťastný, který také upozorňuje, že ideálním úchopem volantu je poloha takzvaně tři čtvrtě na tři, dle hodinových ručiček.

Foto: Škoda Auto

Uchopení volantu v pozici 14:45 nabízí větší manévrovací prostor pro ruce.

Věnujte pozornost i nastavení opěrky hlavy. „Umožňuje-li to její rozsah a výška člověka, ideální je, aby horní okraj opěrky byl stejně vysoko jako vršek hlavy. U vysokých postav nevadí, když je opěrka trochu níž, nikdy by ale její horní hrana neměla být níž než vrchol ušního boltce,“ radí Šťastný.

Foto: Škoda Auto

Opěrku hlavy je nutné seřídit tak, aby poskytovala oporu. Sedadlo by mělo být spuštěné v takové výšce, aby měl řidič dostatečný výhled, ale i cit a především byl vzdálen od stropu alespoň na velikost pěsti, pokud je to možné.

Související témata:

Výběr článků

Načítám