Článek
Odstrašujících příkladů sezení za volantem lze vidět každý den na silnicích více než dost. Například ležící řidiči v pozici takzvaně „na supermana”, tedy s rukou nataženou na vrchní část volantu a sedadlem položeným div že vidí na cestu, přitom nikdy nemohou být v krizových situacích tak přesní, nehledě na další faktory.
Po usazení je podstatné zvolit vhodnou výšku sedáku. Obecně platí, že čím níže sedadlo spustíme, tím lepší odezvu od auta budeme mít - tedy slangově, ale vcelku přesně řečeno cítíme pohyby auta pod zadnicí. Ovšem to platí jen v případě, že máme dobrý výhled na silnici, nižší postavy si sedadlo musí samozřejmě přizvednout.
Jak se zachovat při aquaplaningu? Podle experta hlavně nezatáčet

V opačném extrému jde o to, že mezi hlavu a strop by se kvůli možnému převrácení měla vejít minimálně pěst, což ovšem nelze zaručit u každého typu vozu.
Sedadlo by mělo být v takové vzdálenosti, aby řidič dosáhl na všechny pedály pohodlně a během plného stlačení spojky či brzdy měl nohu lehce pokrčenou.
„Naopak je důležité, aby si nepřerušoval krevní oběh v noze, pokud se přisune příliš. To způsobuje křeče na delších trasách a necitlivé ovládání pedálů,” říká školitel šoférů Rolls-Royce Andi Mccan.
Zásadní je také seřízení opěradla. „Někdy uslyšíte o pravém úhlu opěradla – myslí se nikoliv s podlahou, ale se sedákem,“ vysvětluje Robert Šťastný, jeden ze členů týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto.

Správný sklon opěradla a nastavení výšky ukotvení bezpečnostních pásů zamezí i podklouznutí řidiče pod pásem při nehodě.
To, že při řízení nemáme ležet, je podle něj podstatné ze tří důvodů. Kromě bezpečného výhledu a zmiňovaného ovládání vozu také proto, že když máme mezi tělem a bezpečnostním pásem mezeru, pás nás při případném nárazu nezachytí a tělo má tendenci pod ním podklouzávat.
„Existuje pro to dokonce odborný termín submarining – tělo podjede a člověk se za pás chytí pod krkem a může se škrtit,“ říká odborník.
V neposlední řadě je důležité soustředit se na pozici volantu. Ten by měl být spíše výš, aby řidič viděl na přístrojovou desku a nezatáčel s věncem v klíně. V případě, že je vůz vybaven podélným posuvem, což už dnes naštěstí začíná být běžné ve všech kategoriích, vyšší postavy by toho měly využít a přisunout si jej blíže k hrudníku. Tak, aby se zápěstí dotýkalo věnce. Ovšem zároveň ne příliš k sobě, což se opět týká i bezpečnosti.

Volant se nebojte přisunout blíže tělu, ideálně by se mělo zápěstí dotýkat věnce.
„Ideální poloha totiž souvisí s časováním vzduchových pytlů; ty tělo nesmějí zachytit, když se naplňují, ani ve chvíli své maximální tvrdosti, nýbrž přesně v momentu, kdy se začnou vyfukovat,” říká Šťastný, který také upozorňuje, že ideálním úchopem volantu je poloha takzvaně tři čtvrtě na tři, dle hodinových ručiček.

Uchopení volantu v pozici 14:45 nabízí větší manévrovací prostor pro ruce.
Věnujte pozornost i nastavení opěrky hlavy. „Umožňuje-li to její rozsah a výška člověka, ideální je, aby horní okraj opěrky byl stejně vysoko jako vršek hlavy. U vysokých postav nevadí, když je opěrka trochu níž, nikdy by ale její horní hrana neměla být níž než vrchol ušního boltce,“ radí Šťastný.

Opěrku hlavy je nutné seřídit tak, aby poskytovala oporu. Sedadlo by mělo být spuštěné v takové výšce, aby měl řidič dostatečný výhled, ale i cit a především byl vzdálen od stropu alespoň na velikost pěsti, pokud je to možné.