Hlavní obsah

Seat zkoumá hranice autonomního řízení. Projekt nazval Diana

Španělská automobilka Seat představila svůj pilotní projekt s názvem Diana, který se zaměřuje na využití autonomního řízení v městské mobilitě. Vůz s tímto systémem umí vyzvednout pasažéry na určeném místě nebo najít místo na parkování.

Projekt Diana od SeatuVideo: Seat

Článek

Projekt, který Seat pojmenoval po římské bohyni lovu Dianě, je součástí platformy Innova, která v rámci španělské automobilky zaštiťuje nepřetržité inovace. Inženýři pak na autonomním systému spolupracují také s Galicijským centrem pro automobilové technologie a věří, že Diana může znamenat budoucnost.

Foto: Seat

Projekt autonomního řízení s názvem Diana od značky Seat.

Jako testovací vůz Seatu posloužil nový Leon Sportstourer, který je vlastně jakousi laboratoří na kolech. Jedná se o prototyp, který využívá nejnovější asistenční systémy ADAS, které spolupracují s pěti lidar senzory, pěti radarovými snímači, šesti kamerami, dvanácti ultrazvukovými detektory a osmi počítači. To vše pak zajišťuje, že vůz své okolí v jeden okamžik vnímá v rozsahu 360 stupňů.

První jízda v Cupře Born: Konečně závan sportovnosti v elektromobilu

Testy

Všechny dané informace se podle Oriola Mase, inženýra z výzkumného a vývojového oddělení v Seatu, v milisekundě posílají do lokalizačního modulu a vůz s nimi dále pracuje. „Vůz díky tomu ví, kde se nachází a jaké překážky jsou v jeho okolí. Na základě toho se může rozhodovat, jakým směrem musí jet, a autonomně ovládat volant, brzdy, pedál plynu a řazení,“ uvádí Mas.

Foto: Seat

Projekt autonomního řízení s názvem Diana od značky Seat.

Systém Diana má tři funkce, přičemž umí buď zcela sám řídit, nebo pomáhá řidiči. Ve třetí funkci pak dovede auto samo zaparkovat. Program mimo jiné počítá i s tím, že řidič za volantem bude moci kdykoli převzít řízení do svých rukou a zároveň bude muset být stále připravený a bdělý, aby mohl činnost auta kontrolovat.

Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla

AutoMoto

Autonomní řízení bude fungovat například tak, že si řidič svůj vůz přivolá na určené místo pomocí mobilní aplikace a Diana díky ní řidiče vyzvedne. Pak je systém schopen dovézt pasažéry do předem určeného cíle, vysadit je a sám zaparkovat. Funkce Diany pak na měřítku ADAS dosahují úrovně 3 z 5.

U veškerého využívání autonomních funkcí, na kterých pracuje většina velkých automobilek, se ale musí počítat s platnou legislativou, kterou zatím v Evropě neposvětila EU.

Související články

Výběr článků

Načítám