Článek
Projekt, který Seat pojmenoval po římské bohyni lovu Dianě, je součástí platformy Innova, která v rámci španělské automobilky zaštiťuje nepřetržité inovace. Inženýři pak na autonomním systému spolupracují také s Galicijským centrem pro automobilové technologie a věří, že Diana může znamenat budoucnost.
Jako testovací vůz Seatu posloužil nový Leon Sportstourer, který je vlastně jakousi laboratoří na kolech. Jedná se o prototyp, který využívá nejnovější asistenční systémy ADAS, které spolupracují s pěti lidar senzory, pěti radarovými snímači, šesti kamerami, dvanácti ultrazvukovými detektory a osmi počítači. To vše pak zajišťuje, že vůz své okolí v jeden okamžik vnímá v rozsahu 360 stupňů.
První jízda v Cupře Born: Konečně závan sportovnosti v elektromobilu
Všechny dané informace se podle Oriola Mase, inženýra z výzkumného a vývojového oddělení v Seatu, v milisekundě posílají do lokalizačního modulu a vůz s nimi dále pracuje. „Vůz díky tomu ví, kde se nachází a jaké překážky jsou v jeho okolí. Na základě toho se může rozhodovat, jakým směrem musí jet, a autonomně ovládat volant, brzdy, pedál plynu a řazení,“ uvádí Mas.
Systém Diana má tři funkce, přičemž umí buď zcela sám řídit, nebo pomáhá řidiči. Ve třetí funkci pak dovede auto samo zaparkovat. Program mimo jiné počítá i s tím, že řidič za volantem bude moci kdykoli převzít řízení do svých rukou a zároveň bude muset být stále připravený a bdělý, aby mohl činnost auta kontrolovat.
Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla
Autonomní řízení bude fungovat například tak, že si řidič svůj vůz přivolá na určené místo pomocí mobilní aplikace a Diana díky ní řidiče vyzvedne. Pak je systém schopen dovézt pasažéry do předem určeného cíle, vysadit je a sám zaparkovat. Funkce Diany pak na měřítku ADAS dosahují úrovně 3 z 5.
U veškerého využívání autonomních funkcí, na kterých pracuje většina velkých automobilek, se ale musí počítat s platnou legislativou, kterou zatím v Evropě neposvětila EU.