Hlavní obsah

Seat představuje koncept Minimó, budoucnost městské sdílené mobility

Seat Minimó je dvoumístné elektroautíčko, které má být zázračným lékem na problémy s parkováním i hustou dopravou ve městech. Má i recept na dlouhé nabíjení. Jenže tohle všechno jsme už někde viděli.

Foto: Seat 4x

Seat Minimó

Článek

Jak vypadá budoucnost městské mobility? Podle Seatu je ve dvoumístném elektroautíčku, která až příliš nápadně připomíná sedm let starý Renault Twizy. Jen na rozdíl od něj má dveře. Koncept, který španělská automobilka ukázala na kongresu Mobile World v Barceloně a jenž také přiveze na Ženevský autosalon, dostal jméno Minimó.

Podle tiskové zprávy bylo toto autíčko vyvinuto „s ohledem na výzvy současné dopravy ve městech, která se potýká se stále přísnější emisní legislativou včetně zákazů vjezdu do městských zón pro některé druhy vozidel, s negativními dopady dopravních kolon a s nedostatkem parkovacích míst”.

Foto: Seat

S délkou jen 2,5 metru nebudete moc čouhat, když v podélném stání zaparkujete příčně.

A vskutku, s délkou 2,5 metru a šířkou 1,24 metru bude parkování hračka. Dveře jsou nůžkové hlavně z toho důvodu, aby bylo co nejsnazší je otevřít ve stísněných prostorách. Jaká výška stropu je potřeba, aby se dveře daly otevřít, však tisková zpráva neříká.

V kabině je prostor pro dva lidi, sedící za sebou. Řidič má přímo před sebou displej, který podporuje Android Auto. Mezi kyčelními klouby řidiče a cestujícího je stejná vzdálenost, jako v Seatu Mii, sourozenci Škody Citigo. Žádná limuzína, ale na vozítko téhle velikosti to je dobrá zpráva.

Foto: Seat

Dveře se otvírají vertikálně nikoliv aby přitáhly pozornost, ale aby je šlo otevřít ve stísněných prostorách. Jenže půjde to i ve 2 m vysokých podzemních garážích?

Ovšem, kromě zadního sedadla tu není žádný prostor pro zavazadla. To znamená trhlinu v obchodním modelu, je-li dle Seatu koncept Minimó vyvinut přímo pro sdílenou městskou mobilitu - skříňka z prodejny nábytku se jím poveze dost špatně.

Baterie je umístěna pod podlahou a její kapacita má stačit na dojezd nejméně 100 kilometrů. Dobu nabíjení se nedozvídáme, ale má být možnost baterii vyměnit v čase „v řádu sekund”, stojí v tiskovce. Nedozvídáme se však nic o infrastruktuře, která pro něco takového jistě bude potřeba.

Foto: Seat

Buď pasažér, nebo náklad.

Minimó je připraveno na techniku pro autonomní jízdu stupně 4, což je nejvyšší úroveň, při které je v autě ještě potřeba volant, ovšem za určitých podmínek, např. na dálnici, vůz zvládá jízdu zcela sám a řidič si může zdřímnout.

Jak to bude se sériovou výrobou této novinky, je zatím otázkou, Renault s modelem Twizy nikdy moc úspěšný nebyl. Koncept ale podle fotek nemusí mít do skutečné silnice daleko - všimněte si, že má normální zrcátka i ovládací prvky v kabině.

Výběr článků

Načítám