Článek
Seat Ibiza se začal vyrábět v dubnu 1984 a letos tedy oslaví 40 let na trhu. Bylo to, jak uvádí automobilka, první auto, které Seat vyvinul ve vlastní režii, již bez účasti italského Fiatu, který stál u založení španělské automobilky; v prvních desetiletích existence Seat licenčně vyráběl přeznačkované fiaty.
Že Seat vyvinul ibizu „sám“, však říci nelze, neboť se na voze podílela řada významných zahraničních firem. Design pochází od italského designéra Giorgetta Giugiara, vzhled interiéru pochází od karosárny Karmann a na pohonných jednotkách zase spolupracovalo Porsche.
To samozřejmě v dobách dávno předtím, než se Seat stal součástí koncernu Volkswagen; od roku 1983 firmy oficiálně „jen“ spolupracovaly. Volkswagen však postupně kupoval akcie Seatu, až v roce 1990 koupil i tu poslední z nich.
Automobilka připomene výročí svého v současnosti nejdéle vyráběného modelu speciální edicí, která se bude jmenovat jednoduše „Anniversary Limited Edition“. Ukázala ji na několika fotkách a v tiskové zprávě uvedla, že vůz dostane novou výbavu, nové barvy včetně vyobrazené šedé Graphene, speciální desginové detaily i nový design 18" litých kol.
V interiéru na zákazníky čeká nové textilní čalounění sedaček, matný dekor připomínající hliník v interiéru a gravírované logo na obložení prahů. Varianta bude k mání během prvního čtvrtletí letošního roku; jestli bude její dostupnost nějak omezená, není zatím jasné.
Od roku 1984 se vyrobilo víc než 6 milionů kusů a stále přibývají. Ibiza se dnes prodává v páté generaci, která přišla na trh v roce 2017.