Článek
Loňský rok nazývá automobilka Seat „rokem nečekaných událostí“ zejména kvůli globálnímu nedostatku čipů, který velmi silně negativně ovlivnil její výrobu. Přesto vyrobila o 10 % více aut než v roce předchozím - celkem 471 tisíc.
Z toho 80 tisíc připadlo na značku Cupra, což znamená trojnásobné zvýšení. Značka také zvýšila výnosy z prodeje na 2,2 miliardy eur (54,3 miliardy korun). Prodeje značky Seat se propadly o 2 % na 391 tisíc vozů, ovšem úspěch zaznamenávaly elektrifikované modely - za Cupru a Seat dohromady jejich prodeje meziročně vzrostly z 15 na 61 tisíc vozů.
Cupra oslavila čtvrté výročí, sdílí plány na vlastní metaversum
Třebaže výnosy značky z prodeje se zvýšily o 5,4 % na 9,26 miliardy eur (228,54 miliardy korun), zisk po zdanění byl -256 milionů eur (-6,32 miliardy korun). Firma tedy skončila ve větší ztrátě než v roce 2020, kdy byl zisk po zdanění -194 milionů eur (-4,79 miliardy korun). Promítla se do toho i pokuta za nesplnění evropských limitů emisí CO2, která ale byla „jen“ v jednotkách milionů eur.
„V roce 2021 jsme investovali více než 900 milionů eur (22,2 miliardy korun) do výzkumu a vývoje plus na investiční výdaje, což představuje nárůst o 7 % v porovnání s rokem 2020. (...) Navíc jsme pokračovali ve velkých investicích do budování značky CUPRA,“ vysvětluje ztrátu David Powels, člen představenstva Seatu za finance a IT.
První jízda v Cupře Born: Konečně závan sportovnosti v elektromobilu
Budoucnost automobilky má být mnohem světlejší, třebaže možná ne ta nejbližší - Wayne Griffiths, předseda představenstva Seatu, očekává uklidnění současné situace, kdy jdeme z krize do krize, někdy koncem letošního roku.
S nadšením ale na tiskové konferenci hovořil o společném plánu Seatu a koncernu Volkswagen investovat 7 miliard eur (172,8 miliardy korun) do elektrifikace Španělska. Plán se jmenuje „Future: Fast Forward“, tedy česky řekněme „Budoucnost: Zrychleně vpřed“.
Nového šéfa jmenuje Škoda do dvou týdnů, Schäfer převezme od dubna provozní řízení Volkswagenu
Dvě nejdůležitější součásti této investice jsou jednak výstavba nové továrny na baterie elektromobilů v přístavním městě Sagunto nedaleko Valencie. Ta má být druhou evropskou továrnou na baterie koncernu VW v Evropě, má mít roční výrobní kapacitu 40 gigawatthodin a zaměstnání tu má najít přes 3000 lidí.
„Ve Valencii nevybudujeme nic menšího než novou generaci výroby akumulátorových článků,“ nešetří ambicemi Thomas Schmall, člen představenstva koncernu Volkswagen za technologie. „Trvale udržitelnou výrobu akumulátorů umožní používání elektrické energie z obnovitelných zdrojů,“ dodává.
Volkswagen loni dodal na trh méně vozů, letošek má být také náročný
Přebudování továrny Seatu v Martorellu tak, aby dokázala vyrábět elektromobily, má spolknout 3/7 oné sedmimiliardové investice a výsledkem má být, že se tu od roku 2025 budou moci vyrábět dva malé elektromobily pro značky Seat a Volkswagen. Podle Griffithse je ovšem rok 2025 jako začátek sériové výroby aut ambiciózní termín. Zmíněná továrna na baterie je má začít produkovat v roce 2026.
Startu plánu ale musí předcházet finální schválení přihlášky do programu PERTE, což je španělský vládní program strategických projektů pro ekonomické zotavení a transformaci.
Škoda chystá městský elektromobil, od sourozenců se má v mnohém lišit
Griffiths na tiskové konferenci také poodhalil nový model značky Cupra. Nehovořil o jméně, ale dozvěděli jsme se, že vůz má být třídy SUV a má být mild hybridem i plug-in hybridem, který na jedno nabití má ujet okolo 100 kilometrů. Má se vyrábět v Maďarsku a má přijít na trh v roce 2024, stejně jako již známá Cupra Tavascan.