Článek
„Myslím, že do té doby, než se dočkáme robotických vozových parků, zbývá ještě deset let,“ konstatoval Rawlinson.
„Dříve se neobjeví, i kdyby měly ty nejpokročilejší systémy snímačů na světě,“ dodal někdejší hlavní inženýr automobilky Tesla. „Je třeba zdolat horu – intelektuální horu, pokud jde o software,“ uzavřel.
Rawlinson se ve svém tvrzení v podstatě shoduje s výroky Herberta Diesse, šéfa koncernu Volkswagen. Ten se rovněž loni v prosinci nechal slyšet, že horizont deseti let považuje za reálný.
„Počítám s tím, že v letech 2025 až 2030 budou existovat samořízená auta připravená ke vstupu na trh,“ uvedl Diess v rozhovoru s německým listem WirtschaftsWoche a poukázal tehdy mimo jiné na rychlý vývoj v oblasti umělé inteligence.
„Lze předpokládat, že tyto systémy budou v brzké době zvládat i složité situace při autonomním řízení,“ dodal.
Samořízené vozy by se mohly dostat na trh během 10 let, tvrdí šéf Volkswagenu
Šéf amerického výrobce elektromobilů Tesla Elon Musk v roce 2019 uvedl, že robotické taxíky bez řidiče budou na některých amerických trzích k dispozici v roce 2020. To se ukázalo jako nepřesné. Finanční ředitel Tesly Zach Kirkhorn ve středu konstatoval, že je „obtížné“ blíže časově určit, kdy Tesla dosáhne úplné automatizace řízení.
Automobilka Lucid zahájila výrobu svých luxusních elektrických sedanů Lucid Air, které jsou vybaveny řadou senzorů, včetně 14 kamer a jednoho laserového senzoru.
Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla
„Jedná se o bezprecedentní systém, pokud jde o technickou propracovanost,“ řekl Rawlinson. Uvedl, že současná technologie Lucidu dosahuje stupně dvě či dvě plus automatizace řízení.
Existuje šest úrovní autonomních vozidel – od nuly do pěti. Nejpokročilejší je plně autonomní vůz. Auta s druhým stupněm automatizace už po silnicích jezdí. Dokážou zrychlovat, zpomalovat i zatáčet, ale řidič by měl být připraven kdykoli nad autem převzít kontrolu. Tomuto stupni se někdy přezdívá „nohy z pedálů, oči na silnici“.