Článek
„Dokážeme předejít nehodám i v extrémních okolnostech?“ ptá se Výzkumný institut automobilky Toyota - a odpovídá suprou s autonomním řízením, která projíždí závodní okruh Thunderhill v Kalifornii řízeným smykem zadní nápravy, tzv. driftem. Aniž by řidič jakkoliv sáhl na volant, pedály či řadicí páku.
Cedule u parkoviště v Jeseníkách chtěla řidičům zakázat něco, co zákon nezná

Něco takového jsme tu už měli zhruba před rokem, kdy institut driftující samořízenou supru představil. Jenže uměla „jen“ smykovat na otevřeném asfaltovém prostranství. Nyní zvládá objet závodní trať s umělými překážkami - celou v driftu.

Toyota Supra driftující skrz závodní okruh s překážkami
A to díky systému, který institut označuje „Nonlinear Model Predictive Control“. Autonomní řízené smyky jsou spíš exhibicí schopností - na reálné silnici systém má umět rychle činit úhybné manévry s cílem vyhnout se překážce. A také udržet vozidlo ovladatelné např. na tzv. černém ledě - neviditelné ledové krustě na jinak na pohled čisté silnici.
„Naším cílem je použít pokročilé technologie, které doplňují a vylepšují schopnosti lidí, nikoliv lidi nahradit. Tímto projektem zvětšujeme oblast, v níž je auto ovladatelné, s cílem poskytnout běžným řidičům instinktivní reflexy profesionálních závodníků, aby zvládli ty nejnáročnější extrémní situace,“ nechal se slyšet Avinash Balachandran, senior manažer v institutu.

Jak vypadá trať, auto předem ví.
„Když se profesionální piloti setkají s kluzkým povrchem, můžou se rozhodnout zatáčku projet smykem. Jenže většina z nás není profesionálními piloty. Proto institut vyvíjí vozidla, která dokážou identifikovat překážky a samočinně kolem nich driftovat,“ vysvětluje Jonathan Gon, vedoucí projektu.
Ovšem, v tomto případě vůz předem ví, jak trať vypadá a kde jsou na ní umístěny překážky. Podle toho každou dvacetinu sekundy za jízdy vypočítává novou trajektorii jízdy; je třeba vzít v potaz mimo jiné aktuální rychlost i trakci pneumatik.