Článek
Více než století je za vozidlo zodpovědný jeho řidič. Pozvolný nástup samořídících aut však tuto zaběhlou praxi mění, protože z člověka za volantem de facto dělají pasažéra. Ten, pokud někdy v budoucnu nebude mít k dispozici volant ani pedály, nebude mít možnost jízdu auta ovlivnit - a tedy za ni nemůže být odpovědný.
Některá místa na světě povolují testování samořídících aut ve skutečném provozu - a některá jsou v tom opatrnější než jiná. Americký stát Washington je opatrný velmi výrazně, jak ukazuje nařízení, že samořídící auto musí mít pojištění odpovědnosti na dvousetnásobnou částku, než je minimum pro řidiče z masa a kostí.
Řečí čísel - společnosti, které budou chtít testovat autonomní vozy ve washingtonském provozu, musí od ledna 2023 mít sjednané pojištění s krytím nejméně ve výši 5 milionů dolarů, tedy 113,4 milionu korun. Pro srovnání, pro řidiče-lidi je minimum 25 tisíc dolarů, tedy asi 567 tisíc korun.
Certifikační požadavky pro testování na území Washingtonu zatím splnily tři firmy - NVidia, Waymo a Zoox. První je primárně výrobcem počítačových komponent, druhá je dceřinou značkou internetového giganta Google a třetí patří Amazonu.
Zoox si vybral Seattle kvůli jeho náročným podmínkám s častým deštěm. „Klidné moře nikdy nestvořilo zkušeného námořníka, a pro naši technologii platí totožný princip,“ řekl v minulosti Kai Wang, ředitel předvídání. „Výzvy Seattlu nám dovolí zdokonalit software a vylepšit chování vozů,“ dodal.