Článek
Téměř každý dnes má v kapse přístroj, na kterém může během pár vteřin zobrazit informace z celého světa. A podle toho vypadá i přístup potenciálních zákazníků k nákupu nových aut - 87 % Čechů vyhledává informace online. Naopak z televizních reklam čerpá pouze 11 % lidí.
Uvádí to výzkum Gearshift 2018 společnosti Kantar TNS, který probíhal v osmadvaceti zemích z celého světa, včetně České republiky či např. Německa, Ruska, Itálie, Austrálie a USA.
Zájem je o videa a konfigurátory
V rámci internetu je velmi výrazným zdrojem informací web automobilky - navštíví ho 73 % zájemců o koupi nového auta. Více ale táhnou videa než detailní technické specifikace či ceníky - zatímco PDF soubory s cenami či detaily techniky jsou odsouvány do pozadí, protože návštěvníky příliš nezajímají, tři čtvrtiny uživatelů podniknou po zhlédnutí online videa nějakou konkrétní akci směřující ke koupi auta, např. alespoň použijí konfigurátor nebo si domluví předváděcí jízdu.
Právě online konfigurátory jsou důležité pro Škodu i Volkswagen, automobilky patřící na českém trhu k nejznámějším. Volkswagen dle zástupce značky Jakuba Boudy zaznamenává pokles návštěvnosti prodejen, ale nárůst v hledání online, včetně využívání internetového konfigurátoru. A brzy má být možné skutečně koupit auto po internetu.
Lidé hledají informace online ještě v showroomu
Škoda vidí trendy podobné, ale přikládá showroomům větší váhu. „Dokážeme prodat automobil i přes internet, ale (...) jsme přesvědčeni, že návštěva u autorizovaného obchodníka a vztah mezi ním a zákazníkem (...) zůstane důležitým pilířem,” říká Petr Janeba, vedoucí marketingu Škoda Auto ČR.
Vyhledávání informací online nekončí ani po vstupu do prodejny, ukazuje dále statistika. 58 % potenciálních zákazníků pokračuje s vyhledáváním informací i při návštěvě dealera. Osmadvacet procent lidí z tohoto podílu čte recenze třetích stran o vozidle, o které mají zájem, 23 % porovnává parametry auta a kupodivu jen 15 % porovnává ceny.