Hlavní obsah

S novým Volkswagenem Golf na českých silnicích: Vrcholný univerzál

České zastoupení automobilky Volkswagen připravilo na Šumpersku akci k oslavám 50 let od zahájení výroby modelu VW Golf, během které jsme se mohli blíže seznámit s několika jeho omlazenými verzemi a připomenout si, proč se i po tak dlouhé době drží na pozici jednoho z evropských bestsellerů.

Foto: Volkswagen

Modernizovaný Volkswagen Golf GTI Clubsport

Článek

Volkswagen Golf patří k automobilům, které netřeba dlouze představovat. Jeho první generace se začala vyrábět již v roce 1974 a dodnes se prodalo přes 37 milionů kusů. Jde tak o nejúspěšnější evropský vůz, který si pozici nejprodávanějšího volkswagenu drží od roku 2002.

V roce 2020 představila automobilka již osmou generaci, kterou však záhy po uvedení na trhy začala trápit řada problémů. Ty se týkaly především nedotaženého a problémového softwaru a infotainmentu, zákazníci si však stěžovali i na řadu další nedokonalostí, na které jsme dříve u Volkswagenu Golf jednoduše nebyli zvyklí.

Automobilka se snažila problémy řešit, nicméně definitivní nápravu přinesl až facelift uvedený zkraje letošního roku, po kterém by měl být koncernový bestseller ve vrcholné formě a podobě. Ostatně měnilo se toho skutečně hodně.

Modernizovaný Volkswagen Golf se představil. Potěší nejen tlačítky

AutoMoto

Na první pohled zaujmou nižší světlomety, jejichž technika sice zůstala stejná, povedlo se ji však zmenšit. Světla navíc propojuje tenká LED lišta, podsvícené je i přední logo. Upraveny byly i nárazníky a došlo také na úpravu zadních světel, zadní logo už ale podsvícené není.

Zásadnější změny se ale odehrály v kabině. Namísto snahy o zprovoznění problémového infotainmentu se automobilka rozhodla pro zcela nový software i hardware, který už známe z jiných modelů. A tato změna se rozhodně vyplatila.

Nový infotainment nabízí příjemnější grafiku i rozvržení menu, funguje svižně, spolehlivě a konečně nabízí i podsvícené posuvné lišty ve své spodní části. Opomenout pak nelze ani jeho solidně fungující podporu hlasového ovládání, zajímavostí je i propojení s funkcí ChatGPT.

Kromě toho se automobilka zaměřila na kvalitu materiálů a jejich zpracování, díky čemuž působí pobyt v kabině ještě příjemněji. Volkswagen tak s modernizací konečně odstranil snad všechny tolik kritizované problémy a nabídl veřejnosti auto, jakým měl být osmičkový golf již od začátku.

K příležitosti oslav 50 let od zahájení výroby modelu pak české zastoupení automobilky uspořádalo akci v okolí města Šumperk, na které jsme si mohli s kolegy vyzkoušet několik modernizovaných golfů v různých provedeních a motorizacích.

R jako raketa

Začít můžeme rovnou od toho nejlepšího, Volkswagenu Golf R, se kterým jsme absolvovali první jízdu z Prahy. Vrchol mezi sportovními vozy z Wolfsburgu nás opět mile přivítal svým radostným práskáním do výfuku Akrapovič a při přesunech na dálnicích jsme museli bojovat s touhou nechat motor pořádně nadechnout a předvést všech jeho 333 koní.

To nejlepší ale následovalo až po sjezdu z dálnic, kde Golf R kromě hrubého výkonu předváděl i skvělou přilnavost, ochotu vrhat se do zatáček a schopnost pohonu všech kol s chytrými spojkami namísto zadního diferenciálu, které umožňují upravovat množství výkonu posílaného na jednotlivá kola zadní nápravy.

Na rozbitějších úsecích bychom sice ocenili měkčí nastavení podvozku a klidně i o trochu vyšší světlou výšku, Golf R ale zkrátka není žádný rally speciál a o nedokonalostech silnice vám i v komfortním nastavením adaptivního podvozku dá jasně vědět. Jakmile se ale asfalt zlepšil a silnice více zkroutily, bylo těžké smazat si z obličejů radostné úsměvy z údivu nad tím, co všechno si nabroušený hatchback nechá líbit.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Golf R je tím nejzábavnějším, co modelová řada nabízí. Navíc je dostupný i ve verzi Variant.

Jestli nás za celou cestu něco mrzelo, pak to bylo ponechání volantu s kapacitními tlačítky namísto těch normálních, která se vrátila do nižších provedení modelu. Údajně by to však mělo souviset se speciálním tlačítkem R na volantu a jeho modrým podsvícením.

Někteří z nás však mají v živé paměti, jak si při ostré jízdě nevědomky zapínali výhřev volantu.

Optimální základ

Po řidičské nirváně s Golfem R následovalo vystřízlivění v podobě nejzákladnější motorizace 1.5 TSI (bez jakékoliv elektrifikace) v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou a výbavou People, kterou lze označit za hlas rozumu a racionality v (ne zas tak lidovém) ceníku.

Přesednout z auta o výkonu 245 kW (333 koní) do auta s výkonem 85 kW (110 koní) byl poměrně šok, nemluvě o nutnosti si opět rychle zvyknout na manuální řazení. Rozčarování z absence brutální dynamiky a pořádného zvuku ale rychle vystřídalo uznání, že tato motorizace bude pro běžné motoristy naprosto dostačující.

Dynamika je sice průměrná, potěší ovšem příjemná práce se spojkovým pedálem i krátké a přesné dráhy převodovky, ve kterých se páka pohybuje s příjemnou tuhostí, vyvolávající pocit solidnosti. Po pár kilometrech už nám řazení přišlo přirozené, jízda byla plynulá a po podřazení nebyl problém ani s bezpečným předjížděním.

Foto: Volkswagen

Modernizovaný Volkswagen Golf je dostupný v mnoha verzích, které snadno prozradí i odlišný exteriér.

Příjemné bylo i naladění podvozku, který pohodlně filtroval většinu nerovností, aniž by však působil nejistě. S vrháním se do zatáček jsme sice byli opatrnější, u základního modelu jsme ale oceňovali především obratnost ve městě.

Po příjezdu do další zastávky naší trasy, vzdálené asi 100 kilometrů, nás navíc mile překvapila spotřeba s hodnotou 6,4 l/100 km. Během poklidnějších úseků trasy se přitom na palubním počítači objevovaly i hodnoty pod šestilitrovou hranicí. Navzdory základní výbavě, jejíž cena začíná od 663 900 Kč, nám přitom v kabině prakticky nic zásadního nechybělo.

S GTI na český Pikes Peak

Srovnávat vyhlášenou silnici na Červenohorské sedlo se závodem na americkou horu Pikes Peak ve státě Colorado je sice velmi nadnesené, jenže za volantem klasického Golfu GTI (s výkonem 195 kW, zatímco verze Clubsport nově nabízí 221 kW) jsme se na silnici s téměř nulovým provozem cítili podobně jako na závodě do oblak.

Už s příchodem modernizace jsme sice oplakali ztrátu manuální převodovky, sedmistupňový automat ovšem zdatně držel krok s našimi požadavky. A kde mu to nešlo, tam jsme se chopili pádel za volantem. Snad jen škoda, že na povely reagují až po opravdu důrazném stisknutí.

Ani to nám ale nesebralo údiv nad tím, jak srdnatě se přední náprava se samosvorným diferenciálem držela asfaltu v ostrých zatáčkách, které jsou tolik vyhledávané i mezi motorkáři. Na výjezdu jsme se opřeli o plyn, GTI zabralo a ze zatáčky nás sebejistě vytáhlo. A kde to zákon umožňoval, tam nebyl problém ani s rychlým předjetím.

Ani tentokrát však v jedné ze zatáček nechyběla přítomnost policistů, kteří zde často dohlížejí na rychlost i předjíždění. A někdy si berou na pomoc i drony, jejichž pohledu z oblohy zkrátka není jak uniknout.

S nedávnou bezpečnostní akcí na paměti jsme se drželi v mezích, přesto jsme se královsky bavili. GTI přitom okatě naznačovalo, že by si nechalo líbit ještě víc, k tomu už by však bylo ideální mít po ruce uzavřený okruh.

Rodinný dálkař

Na zpáteční cestu do Prahy jsme si vybrali rodinný ideál na každoroční dovolenou nejen v Chorvatsku - Golf Variant s motorizací 2.0 TDI. Karoserie kombi, která se v nabídce objevila s třetí generací, nabízí dodnes spoustu prostoru, zatímco vznětový čtyřválec pod kapotou o výkonu 85 a 110 kW je zárukou kompromisu mezi dynamikou a spotřebou.

V našem případě byl vůz vybaven silnější verzi motoru o výkonu 110 kW (150 k), která je automaticky spojena se sedmistupňovým automatem, zatímco slabší verze spoléhá na šestistupňový manuál.

Chod motoru je sice hrubší, odhlučnění nového golfu je však na solidní úrovni. Při poklidné jízdě tak o motoru téměř nevíte, pokud ale potřebujete předjíždět, dá o sobě vytočený dvoulitr vědět. Najít zde radost z řízení je sice náročnější než se základní patnáctistovkou, přepnutí standardně automatické převodovky do sportovního režimu ale pomáhá.

Foto: Volkswagen

Karosářská verze kombi, označovaná Variant, se v nabídce objevila s třetí generací. Dodnes ale zůstává atraktivní volbou pro menší rodiny, zejména s úspornými vznětovými motory.

Největší radost ale na konci cesty nabízel pohled na průměrnou spotřebu, která se i po jízdě v dešti a svižněji zdolaných úsecích pohybovala kolem 5,7 l/100 km. Automobilkou udávaný průměr pod 5 litrů přitom v praxi s trochou snahy jistě nebude nedosažitelný, o tom ale zkrátka první svezení nejsou.

Ani základní model bez příplatkového podvozku DCC přitom nezkouší vytřást z posádky život a zdatně filtruje nerovnosti, čemuž pomáhá i rozumná velikost 17" disků.

Švýcarský nůž z Wolfsburgu

Z nabízených motorizací jsme nestihli vyzkoušet mild-hybridní patnáctistovku ani nový plug-in hybrid, slibující elektrický dojezd přes 100 kilometrů na jedno nabití. Čtveřice vyzkoušených vozů na rozličných trasách ale znovu připomněla, proč je VW Golf již 50 let na trhu. Pokud si totiž zvolíte správný model, dokáže držet krok snad ve všech oblastech a potřebách řidiče.

Zdá se, že se automobilka ze svých chyb poučila a modernizovaný vůz konečně doručila tak, jak si ho zákazníci přáli před čtyřmi lety. Je přitom otázkou, jak dlouho s námi současná generace golfu vydrží.

Foto: Volkswagen

Během padesáti let vzniklo již osm generací modelu Volkswagen Golf, devátá by poprvé mohla být čistě elektrická.

O deváté generaci VW Golf se totiž poslední dobou mluví jako o čistě elektrickém modelu, který by mohl na trhu koexistovat ještě pěkných pár let se současnou generací.

Ostatně už i představitelé automobilky připustili, že stávající VW Golf může na trhu vydržet dokonce až do roku 2035, kdy vstoupí v platnost zákaz spalovacích motorů produkujících emise CO2.

Do poloviny příštího desetiletí se může ještě mnohé změnit, pokud by však s námi měl VW Golf osmé generace skutečně vydržet tak dlouho, jeho stávající modernizace jistě nebude tou poslední. Hledat další prostor k vylepšení přitom už asi nebude tak snadné.

Současný Volkswagen Golf by na trhu mohl vydržet až do roku 2035

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám