Hlavní obsah

Rychlostní limity v ČR platí čtvrt století, snížily tehdy počty obětí v obcích

Před 25 lety začaly platit současné rychlostní limity v obcích a na dálnicích. Snížení limitu v obci přineslo méně obětí nehod, zvýšení na dálnici se na nehodovosti neprojevilo. Řada měst nyní zvažuje možnost dalšího snížení rychlosti ve vybraných úsecích, stát zase řeší možné zvýšení rychlosti na některých dálnicích.

Foto: Marcel Kusch, Profimedia.cz, ČTK, DPA

Rychlostní limit 50 km/h (ilustrační foto)

Článek

Čtvrt století jezdí řidiči v Česku podle stávajících rychlostních limitů v obcích a na dálnicích. Zatímco po snížení maximální dovolené rychlosti v obcích ze 60 km/h na 50 km/h tehdy výrazně klesl počet obětí dopravních nehod i střetů aut s chodci, zvýšení rychlosti na dálnicích o 20 km/h na současných 130 km/h se ve statistikách výrazněji neprojevilo. Vyplývá to ze statistik dopravních nehod.

Rychlostní limity se změnily od 1. října 1997. Důvodem ke snížení dovolené rychlosti v obcích byly podle ministerstva vnitra zkušenosti z jiných zemí, kde snížení limitu o deset kilometrů v hodině vedlo ke značnému poklesu počtu nehod se smrtelnými následky pro chodce.

Neomezená rychlost v Británii? Nová premiérka není proti

AutoMoto

To se potvrdilo i v tuzemských statistikách, které zaznamenávají počty obětí nehod do 30 dnů po nehodě. Zatímco počet usmrcených chodců v roce 1996 činil 372, v roce 1998 byl skoro o 40 % nižší. Klesl i počet obětí dopravních nehod v obcích, ze 719 v roce 1996 na 557 o dva roky později.

„Pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 65 km/h, je riziko úmrtí chodce vyšší 4,5krát ve srovnání s kolizí v rychlosti 50 km/h,“ podotkl Roman Budský z platformy Vize 0, která se zabývá aktivitami ke snížení nehodovosti na silnicích.

Naopak na dálnicích nemělo zvýšení rychlosti před 25 lety ve statistikách výrazný vliv. Statistiky obětí dopravních nehod v letech 1996 a 1998 byly stejné.

Nová auta v EU musí mít omezovače rychlosti. Většina už je má, ale často chybují

AutoMoto

V posledních měsících a letech se ovšem diskutuje o dalších úpravách rychlostních limitů. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v minulých měsících hovořil o možnosti zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnicích na 150 km/h. Limit by podle ministra mohl platit na vybraných místech, kde by to umožňovaly podmínky dálnice.

Bezpečná rychlost je taková, která je přiměřená podmínkám na silnici, okolnímu provozu a také schopnostem řidiče a vlastnostem vozidla a nákladu, bez ohledu na nastavení plošného rychlostního limitu.

Související články

Výběr článků

Načítám