Článek
Čtvrt století jezdí řidiči v Česku podle stávajících rychlostních limitů v obcích a na dálnicích. Zatímco po snížení maximální dovolené rychlosti v obcích ze 60 km/h na 50 km/h tehdy výrazně klesl počet obětí dopravních nehod i střetů aut s chodci, zvýšení rychlosti na dálnicích o 20 km/h na současných 130 km/h se ve statistikách výrazněji neprojevilo. Vyplývá to ze statistik dopravních nehod.
Rychlostní limity se změnily od 1. října 1997. Důvodem ke snížení dovolené rychlosti v obcích byly podle ministerstva vnitra zkušenosti z jiných zemí, kde snížení limitu o deset kilometrů v hodině vedlo ke značnému poklesu počtu nehod se smrtelnými následky pro chodce.
Neomezená rychlost v Británii? Nová premiérka není proti
To se potvrdilo i v tuzemských statistikách, které zaznamenávají počty obětí nehod do 30 dnů po nehodě. Zatímco počet usmrcených chodců v roce 1996 činil 372, v roce 1998 byl skoro o 40 % nižší. Klesl i počet obětí dopravních nehod v obcích, ze 719 v roce 1996 na 557 o dva roky později.
„Pokud chodce srazí automobil jedoucí rychlostí 65 km/h, je riziko úmrtí chodce vyšší 4,5krát ve srovnání s kolizí v rychlosti 50 km/h,“ podotkl Roman Budský z platformy Vize 0, která se zabývá aktivitami ke snížení nehodovosti na silnicích.
Naopak na dálnicích nemělo zvýšení rychlosti před 25 lety ve statistikách výrazný vliv. Statistiky obětí dopravních nehod v letech 1996 a 1998 byly stejné.
Nová auta v EU musí mít omezovače rychlosti. Většina už je má, ale často chybují
V posledních měsících a letech se ovšem diskutuje o dalších úpravách rychlostních limitů. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v minulých měsících hovořil o možnosti zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnicích na 150 km/h. Limit by podle ministra mohl platit na vybraných místech, kde by to umožňovaly podmínky dálnice.
Bezpečná rychlost je taková, která je přiměřená podmínkám na silnici, okolnímu provozu a také schopnostem řidiče a vlastnostem vozidla a nákladu, bez ohledu na nastavení plošného rychlostního limitu.