Hlavní obsah

Rusové získali továrnu Renaultu za jeden rubl, zpět by ji prodali za miliardy

2:35
2:35

Poslechněte si tento článek

Ruský automobilový institut NAMI získal podíl Renaultu v AvtoVAZu za jediný rubl. Teď by za něj chtěl 112,5miliardkrát víc jako kompenzaci investic. Renault však návrat do Ruska neplánuje.

Foto: Lada

Lada Vesta SW Cross (2017)

Článek

Po invazi ruských vojsk na Ukrajinu a zavedení souvisejících sankcí řada automobilek z ruského trhu urychleně zmizela. Patřil k nim i francouzský Renault, který ovšem měl na tamním trhu specifickou situaci - vlastnil majoritní 68% podíl v AvtoVAZu, státním výrobci vozů Lada. Pro Renault to bylo mimořádně složité rozhodnutí, zvláště když si uvědomíme, že díky tomuto vlastnictví kontroloval přibližně 30 % celého ruského automobilového trhu.

Renault „prodal“ svá aktiva ruskému automobilovému výzkumnému institutu NAMI za symbolický 1 rubl. Ruská strana nelenila a „obnovila výrobu moskvičů“, jak se tehdy psalo - lepila v bývalé fabrice Renaultu loga své značky Moskvič na čínské crossovery, které přicestovaly v téměř smontované podobě.

Generální ředitel AvtoVAZu Maxim Sokolov nyní pro agenturu TASS uvádí, že pokud by se Renault chtěl do země vrátit a znovu získat kontrolu nad automobilkou, musel by zaplatit 112,5 miliardy rublů, tedy asi 30,8 miliardy korun.

Rusko po dvaceti letech obnovilo výrobu Moskvičů, ve skutečnosti jde o čínský crossover

AutoMoto

Podle Sokolova institut NAMI od odchodu Renaultu investoval do AvtoVAZu obrovské částky. Celkem to loni a předloni mělo být 67,5 miliardy rublů (18,5 miliardy korun) a v letošním roce má přitéct dalších 45 miliard rublů (12,3 miliardy korun). Považuje proto za správné, aby francouzská značka v případě návratu do Ruska institutu NAMI tyto prostředky kompenzovala.

Renault podle dalších Sokolovových slov před svým odchodem do AvtoVAZu investoval ročně zhruba 20-22 miliard rublů (5,5-6 miliard korun). Proč by Renault měl investice NAMI kompenzovat, když ruská strana Renaultu jeho investice před rokem 2022 nekompenzovala, Sokolov neuvedl.

Renault zatím nedal najevo, že by o návrat do Ruska stál. V rozhovoru pro Business Insider společnost uvedla, že v „krátkodobém horizontu nepředpokládá žádnou změnu“ ohledně návratu do země.

Putin znárodnil největší síť autosalonů. Předal ji příteli náčelníka své ochranky

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám