Článek
Rusové se spojili s Číňany a vyrábějí v Rusku nové modely citroënů v odstavené továrně Stellantisu. S odkazem na své zdroje a údaje celních úřadů o tom píše agentura Reuters. Nadnárodní automobilka zastavila výrobu v Rusku v dubnu 2022 poté, co Moskva podnikla vojenskou invazi na Ukrajinu.
Ruská společnost Automotive Technologies dovezla loni v prosinci do závodu v Kaluze nejméně 42 automobilových souprav pro montáž modelu Citroёn C5 Aircross. Většinovým vlastníkem továrny je stále společnost Stellantis, jak vyplývá z celních záznamů poskytovatele obchodních údajů.
Soupravy vyrobila v Číně místní společnost Dongfeng Motor Group a společnost Automotive Technologies z nich následně v kalužském závodě smontovala vozy Citroёn C5 Aircross, uvedli dva zaměstnanci různých ruských autosalonů, se kterými mluvila agentura Reuters.
Číně se nepovedlo překonat Japonsko ve vývozu aut, letos to bude mít ještě těžší
Společnost Dongfeng v Číně ve společném závodě se Stellantis vyrábí Citroën C5 Aircross pro čínský trh, kde se však model prodává pod označením Tiynyi Beyond.
Exteriér i interiér vozů je na první pohled prakticky identický, liší se však nabídkou pohonných jednotek.
Není přitom jasné, zda soupravy z Číny obsahovaly díly, na které se vztahují západní sankce vůči Rusku. Peking se ale do sankcí nezapojil. Z celních údajů podle Reuters nevyplývá, že by Stellantis o akci věděl.
Zjištění dokládají, že západní společnosti, jako je Ikea nebo Carlsberg, ztratily nad svými značkami kontrolu poté, co po invazi na Ukrajinu v únoru 2022 pozastavily své aktivity v Rusku nebo zemi opustily. Ukazují ale také na rostoucí závislost Moskvy na Pekingu, zejména v automobilovém průmyslu, píše Reuters.
Společnost Stellantis v reakci na zjištění agentury uvedla, že po 31. prosinci 2023 dospěla k závěru, že „ztratila kontrolu nad svými subjekty v Rusku“. Dodala, že v důsledku toho vykázala ztrátu 144 milionů eur (3,66 miliardy Kč).