Článek
Rusové se spojili s Číňany a vyrábějí v Rusku nové modely citroënů v odstavené továrně Stellantisu. S odkazem na své zdroje a údaje celních úřadů o tom píše agentura Reuters. Nadnárodní automobilka zastavila výrobu v Rusku v dubnu 2022 poté, co Moskva podnikla vojenskou invazi na Ukrajinu.
Ruská společnost Automotive Technologies dovezla loni v prosinci do závodu v Kaluze nejméně 42 automobilových souprav pro montáž modelu Citroёn C5 Aircross. Většinovým vlastníkem továrny je stále společnost Stellantis, jak vyplývá z celních záznamů poskytovatele obchodních údajů.
Soupravy vyrobila v Číně místní společnost Dongfeng Motor Group a společnost Automotive Technologies z nich následně v kalužském závodě smontovala vozy Citroёn C5 Aircross, uvedli dva zaměstnanci různých ruských autosalonů, se kterými mluvila agentura Reuters.
Společnost Dongfeng v Číně ve společném závodě se Stellantis vyrábí Citroën C5 Aircross pro čínský trh, kde se však model prodává pod označením Tiynyi Beyond.
Exteriér i interiér vozů je na první pohled prakticky identický, liší se však nabídkou pohonných jednotek.
Není přitom jasné, zda soupravy z Číny obsahovaly díly, na které se vztahují západní sankce vůči Rusku. Peking se ale do sankcí nezapojil. Z celních údajů podle Reuters nevyplývá, že by Stellantis o akci věděl.
Zjištění dokládají, že západní společnosti, jako je Ikea nebo Carlsberg, ztratily nad svými značkami kontrolu poté, co po invazi na Ukrajinu v únoru 2022 pozastavily své aktivity v Rusku nebo zemi opustily. Ukazují ale také na rostoucí závislost Moskvy na Pekingu, zejména v automobilovém průmyslu, píše Reuters.
Společnost Stellantis v reakci na zjištění agentury uvedla, že po 31. prosinci 2023 dospěla k závěru, že „ztratila kontrolu nad svými subjekty v Rusku“. Dodala, že v důsledku toho vykázala ztrátu 144 milionů eur (3,66 miliardy Kč).