Článek
Spousta výrobců aut či motorek stavěla a dodnes staví tříkolky, i pokud pomineme tzv. sajdkáry, postranní vozíky. Někdy je jedno kolo vpředu, nejznáměji asi u Reliantu Robin, jindy vzadu a poháněné, jako u velorexu nebo Morganu 3 Wheeler. Ruská Lada, pokud víme, nikdy nic takového nevyráběla. Přinejmenším jedna tříkolka lada ale přesto vznikla.
Nestojí za ní nikdo jiný, než youtubový kanál Garage 54, který za pár let své existence nasbíral stovky tisíc odběratelů svými někdy šílenými, ale leckdy docela dobře funkčními vynálezy. Podobně jako nedávná natáčecí světla se i tenhle řadí k těm druhým.
Natáčecí světlomety na staré ladě? I na koleni vyrobený systém funguje
Nápad byl prostý – nahradit dvě zadní kola jedním, a aby to bylo impozantní i vizuálně, pořádně velkým. „Garážníci“ tedy zvolili kolo z GAZu-66, malého terénního náklaďáku. Ale protože pneumatika byla značně opotřebovaná a venku byl sníh, do běhounu vetkli desítky vrutů, aby fungovaly jako hroty. Vzduch z pneumatiky neunikal, žádný tam nebyl – kolo nemělo ani ventilek.
Skrz tři diferenciály místo jednoho – to aby malý a slabý motor dokázal tak velkým a těžkým kolem rozumně otáčet – ho namontovali na záď auta, do níž samozřejmě museli vyříznout velikou díru. A pak se jeli projet.
Test Lady Niva: Sympatický lesník, dokud využíváte jeho schopností
Když se moderátor vyrovnal s enormním nakláněním karoserie na hrbolech a při zatáčení, jelo se dobře a očividně ho to velmi bavilo. Problémem nebyla ani absence jakéhokoliv odpružení na zádi, pneumatika ho zastala dostatečně. A dokud nevjel do hlubokého sněhu, měl i dostatek trakce.
Ač na konci jízdy říká, že by to měli zkusit se svou starou ladou všichni, a ač vyjel i na silnici, zejména to druhé nedoporučujeme zkoušet. To první – řekněme, máte-li starou ladu na hraní a jste-li ochotni ji nenapravitelně zmasakrovat, proč ne. V terénu to může vážně být docela legrace.