Článek
Kontrolní podíl v moskevské továrně, v jejíchž halách se před renaulty vyráběly právě moskviče, francouzská automobilka prodala městu Moskva. Sobjanin v květnu uvedl, že v továrně zachová pracovní místa a obnoví výrobu moskvičů. Značka Moskvič byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991.
„Automobilový průmysl letos vážně propadl, ale přesto doufám, že se nám s pomocí ministerstva průmyslu a obchodu podaří závod v prosinci spustit,“ řekl podle agentury Interfax Sobjanin. Závod plánuje letos vyrobit 600 aut, z toho 200 elektromobilů. V následujícím roce má z továrních hal vyjet 50 000 vozů.
Zatím není jasné, o jaké automobily půjde. Poslední modelem značky byl sedan 2142, který se vyráběl v letech 1997 až 2001.
Úřad moskevského starosty a největší ruský výrobce nákladních automobilů Kamaz se v srpnu dohodli na investici pěti miliard rublů (dvě miliardy Kč) do moskevského závodu. Kamaz hledá pro výrobu aut v Moskvě zahraničního společníka. Podle zdrojů Reuters by mohl při vývoji a výrobě spolupracovat s čínským partnerem.
Rusové už vědí, čím nahradí renaulty. Obnoví značku Moskvič
Renault prodal svůj většinový podíl v automobilce AvtoVAZ ruské státní společnosti NAMI údajně za jeden rubl, avšak s šestiletou opcí na zpětný odkup. Stejný podnik tento měsíc odkoupil aktiva japonského Nissanu za jedno euro.
Moskvič má své kořeny ve vozech, které jsou považovány za jedny z prvních sovětských automobilů z 20. a 30. let minulého století. Po druhé světové válce začala společnost vyrábět auta pod názvem Moskvič, což znamená Moskvan neboli obyvatel Moskvy. Podle analytické agentury Autostat je nyní v Rusku stále registrováno přibližně 200 000 moskvičů.