Článek
Smysl rychlostního indexu na pneumatice asi netřeba příliš vysvětlovat – je to nejvyšší rychlost, jakou pneumatika snese bez rizika poškození. Je tak důležitý, že v případě namontování pneumatik s nižším rychlostním indexem, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, musí toto být označeno v zorném poli řidiče.
Nápad překročit rychlostní index pneumatiky tedy není něco, co by bylo vhodné zkoušet. Jenže jsou mezi námi lidé, kteří si na uvádění objektivně špatných nápadů v činnost vybudovali velmi úspěšný kanál na YouTube. Řeč je o Rusech z Garage54 a ti roztočili pneumatiku na trojnásobek jejího rychlostního indexu.
Posloužila k tomu nedávno představená dvojitá lada, opět rozřezaná na dvě auta, s třetí zadní nápravou uprostřed. Na vstupní hřídel diferenciálu namontovali zimní pneumatiku s hřeby s rychlostním indexem T, což znamená 190 km/h.
Hádáte se, kdo bude řídit? Rus navrhuje neotřelé řešení
Pomocí bezkontaktního otáčkoměru ruští výzkumníci zjistili, že na obyčejné ladě při volnoběhu má kolo zhruba 100 otáček za minutu. Nevíme, na který rychlostní stupeň to je, ale budeme předpokládat jedničku; ostatně není to tolik podstatné. Když druhé kolo mechanik chytil, rychlost volného kola se samozřejmě zdvojnásobila.
Pak zjistili, že při jednom zablokovaném kole a rychlosti 50 km/h na přístrojovém štítu byla rychlost otáčení kola 960 otáček za minutu. S jedním kolem zablokovaným bude probíhat i experiment.
Konstrukce s kolem trochu vibrovala, snad kvůli špatné montáži kola nebo jeho nevyvážení, nicméně postupně se otáčky kola zvyšovaly a zvyšovaly. Při otáčkách kola adekvátních zhruba dvousetkilometrové rychlosti jízdy bylo vše v pořádku, ani hřeby z pneumatiky nelétaly.
Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé
Při zkoušce na pátý rychlostní stupeň lady to začalo být skutečně zajímavé. Nad pět tisíc otáček se pneumatika oddělila od disku a natáhla odstředivou silou. Při takovýchto otáčkách takto velkého kola by auto jelo přes 550 km/h.
Výzkumníkům to ale nestačilo, a tak zdvojnásobili tlak vzduchu v pneumatice, aby se tak snadno neodtrhla od disku. Při druhém pokusu se otáčky dostaly až přes 5600 za minutu, což pneumatiku zcela zdeformovalo – roztrhaly se v ní kordy. Ekvivalentní rychlost jízdy by byla zhruba 620 kilometrů v hodině.
Samozřejmě takhle rychle žádné silniční auto (zatím) nejezdí, a kdyby jezdilo, mělo by na to adekvátní pneumatiky. Pro reálný život je na experimentu zajímavé, že pneumatika by měla krátkodobé překročení svého rychlostního indexu přežít bez úhony. Rozhodně to ale nedoporučujeme dělat.