Článek
Negodovi turbínu s označením TS-21 APU, která dříve sloužila MiGu-23 jako startér, věnoval jeden z jeho diváků, a to zadarmo. Na youtuberovi bylo „jen” ji zrenovovat do provozuschopného stavu a najít způsob, jak ji připojit na vstupní hřídel převodovky BMW řady 3 E30.
Chápete správně - na rozdíl od letadla je v tomto případě pro pohyb stroje využíváno otáčení hřídele turbíny, ne její tah. To znamená, že Negoda má ve své kreaci k dispozici pět rychlostních stupňů, jako by pod kapotou měl obyčejný pístový motor.
Protože ale tahle turbína byla pro stíhačku jen startérem, i přes šílené množství kouře, plamenů a randálu nemá moc velký výkon - jen 60 koní a 400 N.m. Dokázala rozjet BMW na pouhých 87 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň; pětka nejde zařadit, jak je ve videu dobře slyšet.
A proč by někdo chtěl podstupovat takovouto operaci, když výsledek je sotva dost rychlý na to, aby směl v Česku na dálnici? Protože proč ne. „Chtěl jsem něco takového aspoň jednou v životě udělat,” říká Negoda v závěru videa.