Článek
Vjet v zimě na silnici zledovatělou do té míry, že se z auta stanou neovladatelné saně, se může stát komukoliv. V tomto případě se do problémů dostal řidič černého BMW X6 na blíže neupřesněném místě v Rusku. Nebýt duchapřítomnosti řidiče auta s kamerou, došlo by k nehodě.
Ten totiž včas zařadil zpátečku a začal couvat tam, odkud přijel. Před neovladatelným autem tak své uchránil, ke kontaktu chybělo jen pár centimetrů. Samozřejmě, potřeboval i trochu štěstí - kdyby někdo jel za ním a zastavil, dost pravděpodobně by obě auta nestihla začít couvat dost rychle.
Je třeba říct, že řidič BMW řešil situaci zcela špatně - při přetáčivém smyku nezatáčel volantem proti němu, a když už bylo zoufale pozdě, ještě smyku pomohl sešlápnutím brzdy. Přetáčivý smyk se řeší volantem - je třeba zatáčet proti smyku, tj. na tu stranu, na kterou proti vůli řidiče „utíká” záď auta. Brzdění jen zvýší úhel smyku.
Jak moc pomáhá ABS? Zkusili jsme kurz bezpečné jízdy v autě bez něj
A co dělat, dostanete-li se na zledovatělou silnici klesající z kopce, vaše auto tzv. „chytne saně” a je neovladatelné? Zařaďte jedničku a pusťte brzdu, v případě manuálu i spojku, aby se kola odvalovala, ale vůz zároveň brzdil motorem. Tak si zachováte možnost aspoň trochu ovládat směr pohybu vozu.